Executieve functies zijn de uitvoerende functies van je hersenen, en hebben dus een neuropsychologische basis. Executieve functies zijn bijvoorbeeld plannen, emotieregulatie en het gebruik van het werkgeheugen. Executieve functies gebruik je niet apart, maar in samenhang met elkaar. Daarom is het belangrijk dat alle executieve vaardigheden goed worden ontwikkeld. 

Leerlingen kunnen erg verschillen in hoe ver ontwikkeld ze zijn in hun executieve functies. Vaak is dit een normale variatie, maar er kan ook sprake zijn van een probleem. Als leerkracht kun je leerlingen helpen door veel te herhalen en tijd te vrij te maken voor de executieve functies. Neem aan het eind van de les bijvoorbeeld even een momentje om te reflecteren.  

Meer leren over neuropsychologie en executieve functies? Bekijk dan ons aanbod! 

Ontwikkeling: van het jonge kind naar het puberbrein

Ontwikkeling is het veranderingsproces waarbij groei, rijping en leren leiden tot een hoger functioneringsniveau. Bij rijping gaat het dan om lichamelijke groei. Bij leren gaat het om het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden.

In een training van 3 middagen leer je de theorie en hoe je deze concreet in kan bouwen in je onderwijs. Concreet en praktisch: samen oefenen in de training om de volgende dag meteen in je eigen praktijk aan de slag te gaan.

Dalton: LEF

René Berends, Hilde-Marie van Slochteren, Vera Otten-Binnerts

Ontwikkeling: van het jonge kind naar het puberbrein

Ontwikkeling is het veranderingsproces waarbij groei, rijping en leren leiden tot een hoger functioneringsniveau. Bij rijping gaat het dan om lichamelijke groei. Bij leren gaat het om het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden.