WASO: creatief met wetenschap

Maak een educatieve voorstelling in 12 tot 15 stappen Maak kennis met WASO: Writing a Science Opera. Een creatieve manier om met kinderen kunst, wetenschap en […]

Vitaal leren

Dit inspiratieboek voor belevingsbeschouwing vormt een waardevolle aanvulling op wat in het onderwijs gebeurt binnen de verschillende leergebieden en is daarmee breed toepasbaar.

Sterren in de klas

‘Sterren in de klas’, geschreven door Karin Heesakkers, bevat veel kindervragen over astronomie. Het geeft handvatten aan ouders en leerkrachten om ingewikkelde antwoorden behapbaar te maken.

Thema’s en Taal

In dit boek staat het verbinden van wereldoriënterende thema’s en taalonderwijs in de groepen 5 t/m 8 centraal. Thema’s en Taal geeft hiervoor niet alleen de […]

Spelen Werkt

Spelend leren is de leukste en meest krachtige manier van leren. Toch maken docenten, trainers en opleidingsprofessionals maar weinig gebruik van spelelementen. Dit boek laat je zien hoe je hoe je game-based learning gemakkelijk kunt toepassen.

Ik zag twee apen wetenschapen

In Ik zag twee apen wetenschapen vind je een uitgebreide handleiding om te filosoferen met kinderen en jongeren. Tevens vind je er 25 voorbeelden van lessen om een filosofisch gesprek te voeren over een thema rondom wetenschap aansluitend bij vakken op school.

Twintig denkgereedschappen

Een klassieker op het gebied van filosoferen met kinderen is vertaald in het Nederlands. Twintig denkgereedschappen is ontworpen om de ontwikkeling van samenwerkend onderzoek in het onderwijs te ondersteunen door middel van het klassikale onderzoeksgesprek en het werken in kleine groepjes.

De Leeruitdaging – beknopt

Dit boekje is een beknopte uitgave van het boek De Leeruitdaging van James Nottingham. Met de Leeruitdaging wordt leren een boeiende, prikkelende en gezamenlijke inspanning van […]

De Leeruitdaging

Leren is iets anders dan feiten verzamelen. Om leerlingen diep te laten leren, is frictie nodig: twijfel, het even niet meer weten, een cognitief conflict. Daardoor […]

Leren is onderzoeken

Onderzoekend leren is in opmars als didactiek binnen wetenschapsonderwijs. Actieve constructie van kennis en vaardigheden staat centraal, wat onderzoekend leren aantrekkelijk maakt om kinderen voor te […]

Handboek Ontdeklab

In het Handboek Ontdeklab beschrijven auteurs Tessa van Zadelhoff en Erno Mijland wat er bij komt kijken wanneer je een ontdeklab binnen je school of instelling wilt inrichten. 

Leren in de 21ste eeuw

Dit boek richt zich op voorzieningen voor opvang en onderwijs voor kinderen tot ongeveer 15 jaar. We gaan in op de vraag hoe leren in de 21ste eeuw er uit zou kunnen zien. Welke verwachtingen en wat voor beeld hebben we van de leerling? Wat betekent onderzoekend en actief leren voor de school? En hoe effectief is onderzoekend en actief leren?

Een onderzoekende houding

Het boek Een onderzoekende houding geeft handvatten voor het aanleren van een onderzoekende houding. Hiervoor is veel oefening en doorzettingsvermogen nodig. Dit boek ondersteunt studenten hierin, door de toegankelijke schrijfstijl en praktijkgerichte oefeningen. De belangrijkste kenmerken van de onderzoekende houding komen aan de orde, waaronder opmerkzaam, nieuwsgierig, bedachtzaam en kritisch zijn. Naast de oefeningen is een zelfscan beschikbaar voor het volgen van de eigen ontwikkeling en het bepalen van doelen.