Om goed taalonderwijs te kunnen geven is het noodzakelijk te weten hoe iemand een vreemde of tweede taal leert. De laatste decennia is veel onderzoek gedaan naar het verloop van tweede- of vreemde-taalverwerving en de factoren die van invloed zijn op het verwervingsproces. Ook is veel duidelijk geworden over de toepassing van deze kennis in het onderwijs.
Didactiek van het vreemdetalenonderwijs is een handboek voor (aankomende) docenten in moderne vreemde talen in het voortgezet onderwijs voor zowel de onder- als bovenbouw.
Voor docenten die met deze vraag worstelen, is er nu DigiTaal. DigiTaal is een verzameling van vijftig kant-en-klare werkvormen voor de taalles.
Actief met taalvaardigheid is een praktisch werkvormenboek waar de (aankomend) docent MVT en NT2 gelijk mee aan de slag kan.
Literatuur en film in het vreemdetalenonderwijs helpt (aankomende) leraren vreemde talen om rijke, afwisselende, uitdagende lessen mét de inzet van literatuur en film te ontwerpen.
Spraakwater biedt 42 werkvormen voor spreekvaardigheid, uitgewerkt in heldere stappenplannen en voorzien van voorbeelden en tips.
Ze vertrekken hierbij van vragen die heel erg leven rond de introductie van meertaligheid in Vlaamse basisscholen en bespreken de gevolgen van een meertalige aanpak voor leerlingen, leerkrachten en directies. Daarnaast besteden ze ook aandacht aan processen op klas- en schoolniveau, aangevuld met enkele praktijkvoorbeelden.
Boekje met verschillende onderbouwde suggesties voor het aanbieden van vroeg vreemdetalenonderwijs.