33 tips voor vo-didactiek

33 tips voor vo-didactiek helpt zowel de beginnende als gevorderde docent die lesgeeft aan leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het bevat 33 unieke tips voor effectieve didactiek. Iedere tip start met een beknopte samenvatting van de belangrijkste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens worden praktische aanwijzingen gegeven uit de onderwijspraktijk, direct inzetbaar in de les. De auteurs vertellen hoe het leerproces in het leerlingenbrein verloopt, hoe leerlingen leren leren en wat wel en niet werkt.

Curriculumontwerp

In het boek Curriculumontwerp in een notendop gaan we aan de hand van onderwijskundige literatuur en praktijkvoorbeelden stap voor stap in op het ontwerpen een krachtig curriculum. Hierbij gaan we eerst in op wat een curriculum is en hoe je het kan ontwerpen. Vervolgens gaan we middels praktijkvoorbeelden stap voor stap in op het ontwerpproces, met elementen als leerdoelen (leeruitkomsten), toetsing, rubrics, formatief handelen en leeractiviteiten.

Verrijk je onderwijs

Hoe kunnen we gebruik maken van neurowetenschappelijk onderzoek over hoe het menselijk brein leert? Hoe kunnen we deze informatie gebruiken om het curriculum, de instructie en beoordeling te verbeteren, zodat leerlingen diepgaand leren? ‘Verrijk je onderwijs’ beantwoordt deze vragen door inzichten uit de neurowetenschappen te combineren met Leren door Ontwerp (LdO)!