Kiezen voor Kansen

Kiezen voor Kansen roept leraren, schoolleiders en besturen op zich meer bewust te worden van de kansenongelijkheid in de klas en de school. Kiezen voor Kansen biedt in vijf hoofdstukken zowel theoretische inzichten als praktische handvatten.

Rector

Directeur of rector van een middelbare school zijn: niet eenvoudig, maar wel heel boeiend. Een goede schoolleider is er voor alle betrokken, zowel in de school als in de directe omgeving daarvan.

Leer ze rekenen

Rekenen is een van de belangrijkste basisvaardigheden, op school en in de samenleving. Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders uit het basisonderwijs bij het verzorgen van goed reken- en wiskundeonderwijs.

Studeren met succes voor docenten

Studenten zijn zich vaak niet van bewust van hoe hun brein leert, welke aanpakken optimaal zijn en vooral welke aanpakken minder effectief zijn. Het goede nieuws is dat effectief leren en studeren aangeleerd kan worden.

Studeren met succes voor studenten

Studenten zijn zich vaak niet van bewust van hoe hun brein leert, welke aanpakken optimaal zijn en vooral welke aanpakken minder effectief zijn. Het goede nieuws is dat effectief leren en studeren aangeleerd kan worden.

Ken je leerling

Lesgeven is meer dan louter lesstof uitdragen. Het vraagt om voortdurend een vinger aan de pols houden: Komt de stof over en maakt elke leerling zich die eigen? En wat hebben ze nodig om verder te groeien?

Leer ze lezen

Lezen is misschien wel het belangrijkste schoolvak. Immers, zonder goede leesvaardigheid ben je nergens, op school noch in de samenleving. Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders uit het basisonderwijs bij het verzorgen van goed leesonderwijs.

Leren(d) innoveren

Marleen Kaijen is werkzaam als hoofddocent Onderwijsinnovatie op de HAN University of Applied Science (Academie Gezondheid en Vitaliteit). Vanuit visie op diep en duurzaam leren houd zij zich bezig met het ontwerpen van zinvol en betekenisvol onderwijs, (programmatisch) toetsen, docentprofessionalisering, onderwijskundig leiderschap en het ontwikkelen van een professionele cultuur in een lerende onderwijsorganisatie.

Geborgenheid

Dit boek wil mensen in en buiten het onderwijs inspireren en een handreiking bieden om zelf het gesprek over Geborgenheid te voeren en na te gaan wat dit voor henzelf betekent en hoe dit in het onderwijs vorm kan krijgen.

Samenwerken aan de school van morgen – inspiratieboek 2015 – 2020

In dit inspiratieboek, dat in samenwerking met het tijdschrift Schooldomein werd gemaakt, worden ruim 100 projecten besproken binnen het primair- en voortgezet onderwijs die de afgelopen 5 jaren zijn opgeleverd. Het boek is bedoeld ter inspiratie bij het bouwen van duurzame scholen, die goed werken voor de toekomstige generaties gebruikers.

Nederland is van ons allemaal

'Dit boek is een unieke combinatie van kwetsbaarheid en duidelijkheid. Goed burgerschapsonderwijs vraagt veel van docenten. Eindelijk is er een boek dat docenten de hand reikt. Goed lesmateriaal is essentieel, maar met dit boek bewijst Samira Bouchibti dat Burgerschap een opdracht is voor iedereen die in het onderwijs werkzaam is. Niet als geïsoleerd vak maar als exponent van de socialisatieopdracht van ons mooie onderwijs. Nederland is van ons allemaal, dus de burgerschapsopdracht ook! '

Op de schouders van reuzen

Hoe zorg je dat je het werkgeheugen van leerlingen niet overbelast? Hoe laat je nieuwe kennis goed landen? En hoe geef je goede feedback? De hersenen op de beste manier aanspreken is voor leerkrachten dagelijks werk.

Nee, dan Finland!

Boek van leraar Nederlands en onderwijsjournalist René Leverink over datgene wat de kracht van het Nederlandse onderwijs bepaalt. Er wordt gekeken naar kernwaarden in het onderwijs waar de onderwijsvernieuwing niet aan moet komen.

Wat doen goede leraren anders?

In dit boek worden 15 thema’s besproken waaronder motivatie, de start van de les, onderwijs en stress, maak je eigen onderwijs, zelfstandig werken, toetsen en drukte in de klas.

Intervisie in het onderwijs

Intervisie in het onderwijs: Een goudmijn Intervisie in het onderwijs: Een goudmijn is de opvolger van de intervisietopper Een pot met goud. Het was tijd voor […]

De 5 interactiestappen voor leren

Het boek bevat diverse voorbeelden uit de praktijk. Naast de vijf interactiestappen worden 4 dimensies onderscheiden waarop leren plaats kan vinden: inhoud en taak; proces en strategie; leerstand en gevoel; kwaliteit en talenten.