Vakdidactiek aardrijkskunde

Het handboek Vakdidactiek aardrijkskunde is een leidraad voor elke leraar aardrijkskunde. In het boek wordt grondig beschreven hoe de lessen aardrijkskunde opgebouwd kunnen worden, met verwijzing […]

Mijn kind, slim kind

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Geen enkel land gaat even hard achteruit in internationale vergelijkingen. Onze kinderen hebben een jaar […]

Zo maak je een lezer

Verspreid over vier hoofdstukken neemt Zo maak je een lezer je mee langs de verschillende fases van een kinderleven met leeftijdsgebonden suggesties om de liefde voor boeken aan te moedigen, tips om een ongeïnteresseerde lezer alsnog te betrekken en handige overzichten met waar je best op let of net voor oppast wanneer je je boekencollectie uitbreidt.

SPEEL!

Nathalie De Martelaere gebruikt haar online aanwezigheid dagelijks om duizenden ouders en leerkrachten te inspireren met creatieve tips.

Team Teach

Of je nu wil teamteachen om in te spelen op de grote verschillen in de klassen, om het welbevinden en de motivatie van leerlingen te vergroten of om leerlingen eigenaarschap te geven in hun leerproces, via de tips in dit boek ga je doelgericht aan de slag. De auteur staat ook uitgebreid stil bij de effecten op de betrokken leraars, die de uitdagingen nu samen aangaan, elkaar steunen en dagelijks van elkaar leren.

ENT2R – 3

ENT2R is een leermethode NT2 die ontwikkeld is aan het Universitair Centrum voor Talenonderwijs (UCT) van de UGent. De methode richt zich op geschoolde anderstaligen die snel en efficiënt het Nederlands willen verwerven. Ze bereidt voor op het hoger onderwijs of op de arbeidsmarkt in een Nederlandstalige omgeving.

Taal op school

Taal is overal aanwezig op de secundaire school: in de klaslokalen Nederlands, in de lokalen van biologie en automechanica, op de speelplaats, in de eetzaal… Voor de leerlingen is een school een vat vol taalleerkansen. Maar hoe benut je die optimaal?

Leren centraal

Het belang van leren wordt in onze maatschappij vaak benadrukt. Leren is cruciaal voor verdere ontwikkeling. Hedendaagse schoolteams besteden meer en meer aandacht aan effectief leren. Dat is voor de leraren(teams) en hun leidinggevende (teams) een uitdaging. Het veronderstelt leergericht werken en leergericht organiseren. Door dit bewust te implementeren bouw je aan een LEER-krachtige omgeving.

Sprekende harten, strijdende zwaarden: toolbox voor moeilijk gedrag bij kinderen en jongeren

Sprekende harten, strijdende zwaarden 1 legde zich toe op de taal van moeilijk gedrag, op de verborgen hulpvragen die kinderen en jongeren met ons communiceren. In dit tweede boek hebben we aandacht voor de vraag die vanuit het werkveld veelvuldig weerklinkt: ‘Ja, maar wat kunnen we nu gaan dóén?!’ Een vraag die bij moeilijk gedrag enkel te beantwoorden valt als we terugvinden wat pedalogisch is.

Vakdidactiek aardrijkskunde (herwerkte uitgave)

Het handboek Vakdidactiek aardrijkskunde is een leidraad voor elke leraar aardrijkskunde. In het boek wordt grondig beschreven hoe de lessen aardrijkskunde opgebouwd kunnen worden, met verwijzing naar leermiddelen, werkvormen, het organiseren van excursies en het evalueren van leerlingen.

ENT2R – 4

ENT2R is een leermethode NT2 die ontwikkeld is aan het Universitair Centrum voor Talenonderwijs (UCT) van de UGent. De methode richt zich op geschoolde anderstaligen die snel en efficiënt het Nederlands willen verwerven. De methode bereidt voor op het hoger onderwijs of op de arbeidsmarkt in een Nederlandstalige omgeving.

Meesterlijk schoolleiderschap

Dit boek is ontstaan uit lectuur en praktijk. We ambiëren om (toekomstige) leraren noodzakelijke kennis aan te reiken om effectieve klasmanagementvaardigheden te ontwikkelen. We zijn ervan overtuigd dat je kunt leren hoe je voor de klas moet staan.

Leesheld: Daar is reus Rom!

Met kamishibai vertel je een verhaal aan de hand van grote kleurrijke vertelplaten. Je steekt de vertelplaten in het verteltheater en vervolgens kan je starten. De kinderen zitten voor het verteltheater en jij als verteller erachter.

Samen sterk in geïntegreerde leerlingenbegeleiding

Het eerste deel van dit boek bundelt enkele van deze kaders, zoals het model van geïntegreerde leerlingenbegeleiding, het zorgcontinuüm, handelingsgericht werken, de preventiepiramide, UDL, herstelgericht en oplossingsgericht werken en verbindend communiceren.

Sprekende harten, strijdende zwaarden

Sprekende harten, strijdende zwaarden is een praktijkgids om ons de taal van moeilijk gedrag eigen te maken en een pedagogische (r)evolutie in onze onderwijs-, opvoedings-, hulpverlenings- en opleidingscontexten te verwezenlijken.

Scholen die naar de sterren reiken

Dit boek wil katholieke scholen en leraren inspireren en aanmoedigen om tegen de stroom op te roeien. Bezielende scholen, leraren en leerlingen laten hun stem horen. Zij reiken niet naar winst, zij reiken naar de sterren.

Filowijzer

Filowijzer biedt (toekomstige) filosofieleraren de nodige handvatten, uitgewerkte voorbeelden en inspiratie om het filosofisch denken bij leerlingen te stimuleren. Ieder hoofdstuk behandelt één typisch filosofische leeractiviteit, zoals begrippen definiëren, classificaties maken, gedachte-experimenten uitvoeren, paradoxen oplossen, morele dilemma’s bespreken enzovoort.

Scholen die naar de sterren reiken

Volgens sommigen zijn katholieke scholen niet meer mee met de tijd. Zij beweren dat geloof, levensbeschouwing en cultuur niet meer thuishoren in een moderne school. De nieuwe eindtermen zijn daarbij een adequaat instrument om een uniform curriculum te realiseren. Zij zullen ervoor zorgen dat verschillen tussen scholen geleidelijk verdwijnen.