Wat zeg je?

Hoe je die taal kunt leren verstaan én spreken, is het onderwerp van dit boek. 'Wat zeg je?' is voor iedereen die kinderen verzorgt en voor iedereen die met kinderen werkt.

Elk Woord Telt – Omgaan met een Taalontwikkelingsstoornis / TOS

In ‘Elk Woord Telt’ vind je informatie, tips en ervaringsverhalen over taal en TOS. Ze zijn beschreven per levensfase, van baby tot volwassene. Herkenning en erkenning, daar streeft de auteur naar. Daarnaast is het boek bestemd voor eenieder die meer wil weten over TOS, zoals ouders, familieleden, studenten en professionals.

Zorgcoördinator van nu

Als zorgcoördinator vervul je een belangrijke en centrale rol bij het organiseren van de zorg voor leerlingen met een zorgbehoefte. In Zorgcoördinator van Nu beschrijven de auteurs welke dynamiek bepalend is voor de manier waarop je als zorgcoördinator je plek binnen jouw school kunt verkrijgen. En hoe je deze plek vervolgens kunt innemen. Bovendien laten zij aan de hand van een groot aantal praktische voorbeelden zien hoe je jouw functie van zorgcoördinator kunt invullen.

Spelen met letters en woorden

Dit is de praktische gids mét alle achtergronden over Alfa-bedding. Kennismaken met letters en woorden begint traditioneel met het verklanken van letters. Voor een deel van de kinderen blijkt deze aanpak niet goed te werken. Zij raken achter met leren lezen en spellen, met alle gevolgen voor de rest van hun leerprestaties. Dat is frustrerend voor de kinderen en hun leerkrachten.

Al pratend wijs!

Dit boek biedt hiervoor praktische handvatten. Je leest meer over het belang van een rijk taalaanbod, het bieden van voldoende taalkansen en het geven van effectieve taalfeedback. Daarnaast is er aandacht voor taalontwikkelingsachterstanden en -stoornissen, en het verschil daartussen. Ook komt het monitoren en gebruik van objectieve observatie-instrumenten aan bod. Verder lees je hoe je ouders meer kunt betrekken bij de leeromgeving van hun kinderen.

Taal in het kwadraat

Voor een antwoord op de vraag wat er schuil gaat achter de problemen in de sociale interactie en het welbevinden van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) kijkt Taal in het kwadraat door een neuropsychologische bril naar kinderen met TOS. Gedrag wordt ontrafeld in termen van (innerlijke) taal, executief functioneren, Theory of Mind en omgevingsfactoren. 

Ik kan het!

Over hoogbegaafdheid is al veel geschreven, evenals over faalangst. De combinatie echter, heeft nooit veel aandacht gekregen. De oorzaak en aanpak van de faalangst ligt bij deze kinderen net even anders dan bij gemiddeld begaafde kinderen. Daarom heeft Jessica van der Spek onderzoek gedaan, onder supervisie van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek van de Radboud Universiteit en de European Council of High Ability naar deze combinatie. Dit heeft geleid tot twee uitgaven: een voor de ouders, leerkrachten, orthopedagogen en psychologen en een voor de kinderen zelf.

Je kunt het!

In Je kunt het! - een duidelijk, compact en positief boek - wordt een theoretisch kader geschetst voor de volwassenen rond het kind: wat is hoogbegaafdheid, wat is faalangst, hoe ontstaat faalangst bij hoogbegaafde kinderen en wat kun je thuis en op school doen om te helpen?

Dyslexie: werk in uitvoering!

Op iedere basisschool of SBO-scholen houden directieleden, IB’ers, RT’ers en leerkrachten zich bezig met de begeleiding van leerlingen met dyslexie. In het kader van passend onderwijs […]

Extreem in de klas

Dit boek geeft leraren, maar anderen evengoed, handvatten om met dergelijke extreme uitingen om te gaan. Een dertigtal experts uit verschillende kennisinstituten en lerarenopleidingen van hogescholen en universiteiten zijn voor dit boek geïnterviewd. Zij vertellen hoe je radicalisering tijdig kunt signaleren en hoe je bekwaam kunt handelen om de klas, en uiteindelijk de samenleving, bij elkaar te houden.

All-in

Motiveer je leerlingen. Maak ruimte voor differentiatie en brede evaluatie. Maak partners van de ouders. All-in. Inclusief lesgeven met UDL toont met concrete voorbeelden hoe jij UDL inzet in je les.

Doe maar taal

Het boek is opgebouwd uit vijf delen: spreken, schrijven, luisteren, lezen en spelvormen. Elk deel begint met vijf-minutenactiviteiten, die je instant kan gebruiken om een gaatje in je les op te vullen.

Dyslexie 360 een totaalplaatje

Het doel van dit boek is om beide kanten van dyslexie te verklaren, niet alleen op gedragsniveau (het lezen en schrijven), maar ook op het niveau van de cognitie (zoals geheugen en aandacht), de werking van de hersenen en het genetisch niveau.