Rekenonderwijs kan anders

In dit boek vind je informatie, ideeën en beelden over hoe het rekenonderwijs anders kan en waarom. Met dit boek als leidraad kun je als team de omslag in denken en handelen maken naar een rekenles waarin alle leerlingen actief zijn en waarin oefenen heel iets anders is dan een opgegeven taak maken.

Uitdagend en functioneel taalonderwijs

In 'Uitdagend en functioneel taalonderwijs' biedt Dolf Janson leraren - zowel individueel als in teamverband - aanknopingspunten die helpen bij het maken van passende keuzes voor thematisch taalonderwijs. Hij schetst kansen om taalactiviteiten (nog) beter af te stemmen op de ontwikkelingsbehoeften van iedere leerling: doelgericht samenwerken, doelgericht en betekenisvol oefenen en het geleerde binnen een grotere thematische context toepassen.

Op zoek naar betekenissen via letters en klanken

De in dit boek beschreven didactiek voor het leren lezen is vanaf het begin gericht op toekennen van betekenis aan (veelal gedrukte) woorden. Dat is immers de reden dat je gaat lezen en voor kinderen ook hun motivatie om te leren lezen en daar moeite voor te doen.

in daltononderwijs de kern tot waarde maken

De vijf daltonkernwaarden, die de Nederlandse Dalton Vereniging hanteert als richtlijn voor het opleiden van daltonleraren en visiteren van daltonscholen dragen nog veel sporen van traditioneel onderwijs. De praktijk van waaruit Helen Parkhurst, de initiatiefneemster, ruim honderd jaar geleden haar DaltonPlan schreef, gaf genoeg aanleiding tot veranderingen.

Op zoek naar letters

De spelling van het Nederlands is gebaseerd op de uitspraak en dus op de klanken van de taal. Dan moet ook de didactiek dit als uitgangspunt nemen. In dit boek staat beschreven hoe dat kan. Bovendien worden alle spellingcategorieën uitgebreid behandeld met achtergronden en didactische aanwijzingen.

Leren kun je observeren

Om een ononderbroken ontwikkeling bij al de leerlingen mogelijk te maken, zoals artikel 8 van de Wet op het Primair Onderwijs (WPO) voorschrijft, kun je niet jaar na jaar op een standaardmanier lesgeven. Je moet steeds weer je onderwijs afstemmen op de leerlingen. Dit betekent o.a. dat je je eigen beelden en interpretaties van de behoeften en het functioneren van de kinderen in je team ter discussie durft te stellen om zo je eigen blinde vlekken en vooroordelen op te sporen. Geprikkeld worden door het nog niet bekende leidt tot leren. Dat is het doel van dit boek, en daarom vind je hierin veel aanknopingspunten om een uitdagende onderwijspraktijk te realiseren.

Op speurtocht door onze grammatica

De grammatica van onze taal is een rijke en uitdagende bron voor zinvolle taalactiviteiten. Veel kinderen, en vaak ook hun leraren, hebben dat tot nu toe niet zo ervaren. Het moet ook bij grammatica steeds gaan om de samenhang tussen luisteren, spreken, lezen en schrijven. Die samenhang en wederzijdse beïnvloeding bewust maken, en verder bevorderen, lukt vooral als dat taalgebruik betekenisvol kan zijn. Juist die taal in alle vormen gebruiken voor het maken en onderhouden van de verbinding met de wereld om hen heen, maakt taalgebruik betekenisvol. Daar is grammatica onmisbaar bij. Zo kunnen alle kinderen het nut en het plezier van vormen van taalgebruik ervaren en daardoor zal ook hun creativiteit met taal groeien.