Voorkom ernstige rekenproblemen

Veel leerlingen kampen met rekenproblemen. Daarbij spelen zowel kindkenmerken als onderwijsfactoren een rol. Hoe minder aanleg voor rekenen je hebt, hoe harderje het onderwijs nodig hebt. […]

Arrangeer samen

Met de invoering van passend onderwijs ‘arrangeren’ we ondersteuning voor leerlingen die iets extra’s nodig hebben. Vanuit de vraag ‘Wat heeft dit kind nodig om deze […]

Helder communiceren

Veel kwesties in het onderwijs zijn op te lossen met stevig doorwerken: plannen opstellen, lessen voorbereiden, nieuwe methodieken eigen maken. Maar of dat ergens toe gaat […]

Voicing, geef kinderen een stem

‘Voicing’ gaat over ‘leerlingen een stem geven’ en hen actief leren leren. Dit kan bijdragen aan emanciperen en participeren: je volwaardig voelen en actief meedoen in […]

De Meerleerjarenklas

Als er – mede door ‘Passend Onderwijs’ – meer leerlingen met andere onderwijsbehoeften in de klas komen en de diversiteit toeneemt, kun je niet vast blijven […]

Begeleid handelingsgericht

Leerkrachten vormen het menselijk kapitaal van de school. Zij doen er het meeste toe. Echter, ook leerkrachten verschillen in wie ze zijn, hoe ze denken, wat […]

Basisboek coördinator ouderbetrokkenheid

Een goede samenwerking tussen school en ouders draagt bij aan een succesvolle schoolloopbaan van leerlingen. Daarmee is samenwerken met ouders onderdeel van de primaire taak van […]

Co-teaching: samen kun je meer

Co-teaching is een pedagogisch onderwijsconcept waarin het waarderen van diversiteit van leerlingen het uitgangspunt vormt. Het welbevinden van zowel leerlingen als leraren in co-teachinggroepen is hoog, […]

Kantelende scholen

Steeds meer onderwijsexperts en onderwijzenden zelf spreken met fundamentele zorg over de toekomst van ons onderwijs, ook al verschilt hun oplossingsrichting. Anderzijds leeft het besef dat […]

Werk doelgericht vanuit je schoolambitie

Steeds meer basisscholen gaan werken vanuit leerlijnen en/of doelen om zoveel mogelijk aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dit vraagt gedegen kennis […]

Hooggevoelig? Geen probleem!

In deze TIBtool legt Eva Pama, psycholoog en mede-eigenaar van Hooggevoelig heel gewoon, uit hoe hooggevoeligheid herkend kan worden, wat hooggevoelige leerlingen nodig hebben, wat een […]

Arrangeren voor gevorderden

In Arrangeer samen en WUG- een beter OT voor leerkracht en leerling kunnen intern begeleiders informatie vinden over de basis van handelingsgericht arrangeren, hoe een ondersteuningsteamoverleg (OT) voorbereid kan worden […]

Basisboek hoogbegaafde adolescenten

Hoogbegaafdheid is in. Er zijn over dit onderwerp vele boeken beschikbaar, echter voornamelijk gericht op de begeleiding en ondersteuning van kinderen in de basisschoolleeftijd. Een boek […]

Samen bouwen aan een professionele leergemeenschap

Goed onderwijs ontwikkel je samen. Een professionele leergemeenschap (PLG) kan daarbij een belangrijke rol vervullen. Er zit veel ontwikkelkracht in een groep onderwijsprofessionals die samen onderzoekend […]

IB’er: Tot hier en nu verder?!

Dit boek is bestemd voor intern begeleiders, schoolleiders, directeuren en bestuurders van samenwerkingsverbanden. De 1455 respondenten zijn grotendeels afkomstig uit het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal […]

Handel geweldloos

Leerkrachten moeten geregeld hun energie steken in het balanceren tussen groepsdynamiek en het omgaan met leerlingen die probleemgedrag laten zien. En hoe kun je hiermee een […]

Zoek de balans in je werk

Je team is blij met een betrokken IB’er die voluit gaat voor de juiste ondersteuning. De directeur is nog veel gelukkiger. Hij heeft eindelijk het ‘maatje’ […]

Een vitale visie voor school

Goed onderwijs bestaat in veel Nederlandse scholen. Goed genoeg onderwijs bestaat niet. De niveaus van de leerlingen verminderen in internationaal perspectief, de ongelijke kansen vormen een […]