Toezicht en schoolverbetering

Dit boek behandelt de effecten en neveneffecten van toezicht op het gebied van schoolverbetering. Besproken wordt hoe de Wet op het onderwijstoezicht hieraan kan bijdragen, welk gedrag en verschillende typen gedragsstijlen inspecteurs hiervoor inzetten en hoe dit gedrag tot schoolverbetering kan leiden. Daarnaast wordt ingegaan op het strategisch gedrag van scholen als gevolg van toezicht en de neveneffecten die daaruit voort kunnen komen.

Leerarchitectuur

In deze studie wordt de facilitator van leerprocessen opgevoerd als een bricoleur, een klusjesman die steeds weer opnieuw kijkt, past en meet en probeert het beste te doen om het leren van kenniswerkers te ondersteunen. De auteur doorkruist in zijn onderzoek verschillende disciplines, zoekend naar dwarsverbanden en raakvlakken. De opbrengst is een dynamisch model van de ontwikkelingsruimte, een ontwerpbenadering voor leren en een uitnodiging om in teams en netwerken te experimenteren met aanpakken, werkvormen en instrumenten.

Bewegen in en om school

Hoe kan het dat iedereen weet dat bewegen en spelen essentieel is voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren, maar dat het niet vanzelfsprekend onderdeel is van hun dag? Met het lectoraat Bewegen in en om School van de Hogeschool van Amsterdam wil lector Mirka Janssen bijdragen aan de missie om alle kinderen goed te leren bewegen,  regelmatig en met plezier.

Nederlands in het Middelbaar Beroepsonderwijs

Deze studie geeft een indringend beeld van het onderwijzen en leren van Nederlands in het middelbaar beroepsonderwijs. Ze laat zien dat er een grote kloof gaapt tussen de retoriek van dat onderwijs, zoals verwoord in landelijke en instellingsgebonden plannen, voorstellen en beleidsdocumenten, en de dagelijkse praktijk van de opleiding, zoals vormgegeven door docenten en studenten.

Succesvol lezen in het onderwijs

Op welke wijze beïnvloeden docenten de leesmotivatie en de leerprestaties van hun leerlingen? Zijn zwakke lezers gebaat bij de inzet van digitaal leesmateriaal? Is er een doorgaande leeslijn te ontdekken in de zaakvakteksten op school? En met welke leesstrategieën kan het tekstbegrip van leerlingen worden gestimuleerd? Deze vragen komen aan bod in dit boek, gebaseerd op recent onderzoek naar de leesmotivatie en leesvaardigheid van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Met handreikingen voor de praktijk.

Tastenderwijs

In deze bundel zoeken twaalf jonge filosofen de confrontatie met die complexiteit. Ze willen niet de zoveelste mogelijke oplossing voor onze problemen aandragen, maar laten de vraag bewust als vraag staan. De zoektocht naar antwoorden is namelijk niet altijd gebaat bij directe, concrete en heldere oplossingen, maar begint met aftasten. In hun bezinning op wat de tijd nu precies van ons vraagt, zoeken de auteurs tastenderwijs naar verdieping, verbreding en verband in drie grote actuele thema’s: de mens en diens geestelijk leven, mens en klimaat, en mens en maatschappij.

Lezen in het VMBO

Vmbo-leerlingen nemen in het voortgezet onderwijs een geheel eigen plek in. Hun leergedrag kenmerkt zich door een praktijkgerichte houding en de onderwijsvorm is daar dan ook naar. Waar het lezen betreft komen er vaak negatieve berichten in het nieuws. In dat opzicht is het belangrijk te weten hoe de situatie werkelijk is.

Nederlands in het Middelbaar Beroepsonderwijs

Deze studie geeft een indringend beeld van het onderwijzen en leren van Nederlands in het middelbaar beroepsonderwijs. Ze laat zien dat er een grote kloof gaapt tussen de retoriek van dat onderwijs, zoals verwoord in landelijke en instellingsgebonden plannen, voorstellen en beleidsdocumenten, en de dagelijkse praktijk van de opleiding, zoals vormgegeven door docenten en studenten.

Pedagogisch Leiderschap

Wanneer schoolleiders een dure en tijdrovende opleiding volgen, kan de vraag gesteld worden of de leerlingen van hun scholen daar merkbaar van profiteren. Wanneer die vraag […]

Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs

Leren is een actief proces waarin kennis wordt geconstrueerd. Dit proces is voor iedere leerling anders en vraagt individuele ondersteuning. Onderwijsmaterialen en werkvormen zouden zich gedurende het leerproces steeds moeten aanpassen aan de specifieke behoefte van elke leerling.

Gesprekken in het onderwijs

Deze bundel bevat bijdragen van collega’s en studenten die met Jan Berenst samenwerkten in projecten rondom het thema ‘gesprekken in het onderwijs’.

Lezen doe je samen

Hoe wordt iemand een lezer en hoe blijft iemand lezen? Niet omdat het moet voor school, maar omdat het plezierig is. Dat kan alleen door positieve […]

Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden

In dit boek wordt een beknopt overzicht gegeven van wetenschappelijke kennis over het onderwijs aan kinderen die zeer makkelijk leren, veelal hoogbegaafden genoemd. Ingegaan wordt op de definiëring van zeer makkelijk lerend of hoogbegaafd, de noodzaak van aangepast onderwijs voor deze kinderen, de gevolgen als het onderwijs niet aan hen wordt aangepast, en de vraag welke aanpassingen nodig zijn.