Zoeken naar woorden

Gespreksactiviteiten met jonge kinderen in de klas zijn van groot belang. In samenhang met spel, lees-schrijfactiviteiten en reken-wiskundeactiviteiten bevorderen zij de taalvaardigheden. Leidsters en leerkrachten stimuleren […]

Vakkennis opbouwen in onderzoek

Wat is er mooier dan leren vanuit eigen vragen? Veel bovenbouwleerkrachten nemen dit graag als uitgangspunt voor de leerlingen. Maar hoe organiseer je dit, hoe voldoe […]

Thema’s en Taal

In dit boek staat het verbinden van wereldoriënterende thema’s en taalonderwijs in de groepen 5 t/m 8 centraal. Thema’s en Taal geeft hiervoor niet alleen de […]

Spelen en leren op school

Kinderen spelen graag. Spel is een onlosmakelijk deel van hun leven en het is van grote waarde voor leren en ontwikkeling, óók op school! Dit boek […]

Spel en Ontwikkeling

‘Spel en ontwikkeling’ is een nieuw boek in de reeks Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Het neemt de plaats van ‘Spel en spelen’. ‘Spel en ontwikkeling’ is bestemd voor […]

Lezen en schrijven doe je samen

Lezen en schrijven doe je samen is een handboek voor iedereen die jonge leerlingen wil leren lezen en schrijven op een betekenisvolle manier. In andere aanpakken […]

Leren in en over de wereld

Kinderen doen vanaf hun geboorte mee in de wereld; ze gaan mee boodschappen doen, zijn deelnemer in het verkeer, spelen buiten of zitten op een sport- […]

Leerkracht in beeld

Een nieuwe rol van de leerkracht, identiteits- en burgerschapvorming, een canon voor de basisschool, het zijn hot issues in het huidige onderwijsdebat. Op ontwikkelingsgerichte scholen is […]

Ik is een meervoud

In ‘Ik is een meervoud’ wordt met name de samenhang tussen praktijk, onderzoek en theorie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs verder uitgewerkt. Het boek richt zich zowel op […]

Het spullenboek

Dit boek gaat over spullen. Materialen die je als (aankomend) onderwijsprofessional kunt gebruiken bij alle activiteiten in jouw groep. Het gaat over andere spullen dan je […]