Van moetisme naar moreel besef opbrengstgericht werken in een lerende school

  • "Jutten, Jan"
  • Natuurlijk leren
  • ISBN: 9789080783775

Beschouwing over de vraag hoe we de opbrengsten van het onderwijs duurzaam kunnen verbeteren en wat dit betekent voor leiders en leerkrachten. We krijgen geen betere resultaten door meer van hetzelfde te doen, door uitbreiding van de lestijd of door nóg harder te werken. Het gaat om het voortdurend blijven ontwikkelen van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Leerkrachten doen ertoe! Niet alleen wat ze weten en kunnen is belangrijk, maar vooral de innerlijke bron van waaruit ze handelen. Streeft een leerkracht naar hogere opbrengsten omdat het moet van de inspectie: moetisme? Of om de kinderen betere kansen te bieden op een goede toekomst: moreel besef? Schoolleiders verbinden leerkrachten met deze innerlijke bron, met hun morele besef. Ze creëren een context waarin leerkrachten zich blijven ontwikkelen om onderwijs te realiseren dat leidt tot hoge opbrengsten in de brede zin van het woord. De onderwerpen die in het boek aan bod komen:- moetisme of moreel besef- van onderwijskundig naar opbrengstgericht leiderschap- aspecten van hoogstaand onderwijs- ontwikkelen van professioneel kapitaal- gebruik maken van data- de kwaliteit van begrijpend lezen als hefboom- de nieuwe rol van de intern begeleider- handelingsgericht en opbrengstgericht werken- bovenschools opbrengstgericht leiderschap

bestellen
Onderwijstypes