Een goede relatie tussen leraar en leerling – gekenmerkt door nabijheid en vertrouwen, in plaats van conflict en afwijzing – kan de motivatie en betrokkenheid bij school en ook de leerprestaties verhogen. Eerder onderzoek wees uit dat de relatie met de leraar het verschil kan maken voor risico- of zorgleerlingen, die vaak in een negatieve spiraal van ongemotiveerd gedrag en slechte leerprestaties terechtkomen. In Hoever reikt de invloed van de leraar? wordt op basis van praktijkgericht onderzoek nagegaan of dit ook geldt voor jongens met gedragsproblemen in het Voortgezet Speciaal Onderwijs (Cluster 4). Leraren beoordeelden externaliserend probleemgedrag en leerprestaties en de jongens zelf de relatie met hun leraar en hun betrokkenheid bij school. Op basis van de bevindingen bespreken de auteurs implicaties voor de praktijk, vooral voor de aanpak van leerlingen met ernstig probleemgedrag.
Hoe ver reikt de invloed van de leraar?
- Helma Koomen, Kelly Simon
- SWP
- ISBN: 9789088505348
- € 16.00
Aanbieder: Uitgeverij SWP
Delen