Een actuele vraag in het voortgezet onderwijs is hoe leerlingen nu de juiste kennis en vaardigheden ontwikkelen die ze in de toekomst nodig hebben. En aansluitend: hoe ze hun talenten kunnen ontplooien en gemotiveerd blijven. In de dagelijkse onderwijspraktijk blijkt dat leerlingen vaak veel in hun mars hebben, maar dat het leren stagneert of niet voldoende oplevert.
Het Handboek Leren Leren bevat actuele theorieën, praktische inspiratiebladen en direct inzetbare formats die door alle leraren in alle vakgebieden kunnen worden ingezet. De auteurs onderstrepen het belang van vijf krachtige leerprincipes die ze uitvoerig behandelen, te weten:
• Zelfregulatie
• Metacognitie
• Leerstrategieën
• Leermeesters
• Rijke leeromgeving
De praktische handvatten in dit boek kunnen leraren helpen om leerlingen optimaal te laten leren. Hiermee kan tevens het risico op afstromen van beloftevolle leerlingen worden verminderd.
Handboek Leren Leren is geschreven voor leraren in opleiding die willen weten hoe leren tot stand komt, voor vakdocenten die het proces van leren optimaler willen begeleiden én voor schooldirecties die schoolbreed aan de slag willen met leren leren. Daarnaast is er een bijbehorend werkboek beschikbaar: Mentorlessen.