Bespreking van het onderwijsconcept ‘Basisontwikkeling’, ontwikkelingsgericht onderwijs, voor kinderen in de leeftijd van 3 tot 8 jaar. In hoofdstuk 1 komen de kenmerken van basisontwikkeling , de drie B’s, aan de orde. (Waarom betekenisvolle activiteiten, wat doet de bemiddelende leerkracht, op weg naar een brede ontwikkeling). Vervolgens worden de bouwstenen voor een betekenisvol en ontwikkelingsgericht aanbod behandeld: kernactiviteiten (manipulerend spel en rollenspel, constructiespel en beeldende activiteiten, gespreksactiviteiten, de eerste onderzoeksactiviteiten) en thema’s. Hoofdstuk 3 beschrijft hoe leidster en leerkracht de pedagogische en didactische handelingsmogelijkheden kunnen gebruiken om de ontwikkeling en het leren van jonge kinderen te ondersteunen en te stimuleren. Aan een goede relatie werken, samen een rijke leeromgeving opbouwen, activiteiten begeleiden en stimuleren, werken volgens een beredeneerd en gepland aanbod, observeren zijn onderwerpen die aan bod komen. Tenslotte wordt het aanbod van ontwikkelingsgericht onderwijs voor het basisonderwijs besproken. Als bijlage zijn de doelen van Basisontwikkeling opgenomen en een beschrijving van de instrumenten van Horeb.
Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw
- "Janssen-Vos, Frea","Oers, Bert van","Pompert, Bea"
- Gorcum b.v., Koninklijke Van
- ISBN: 9789023243878
Aanbieder: Koninklijke Van Gorcum
Delen