Wat leert mijn kind bij jullie?

De kinderopvang zit in een transitiefase. Ze wordt allang niet meer gezien als een arbeidsmarktmiddel, maar als belangrijk onderdeel van de algehele ontwikkeling van (jonge) kinderen. Sinds 2019 is de functie van pedagogisch beleidsmedewerker/coach geïntroduceerd. Deze (relatief nieuwe) functie biedt mogelijkheden om de educatieve kwaliteit van de opvang een boost te geven. Dit boek geeft pedagogisch beleidsmedewerkers en pedagogisch professionals vervolgens de juiste handvatten om dat ook daadwerkelijk te kunnen doen.

Focus!

In Focus! gaat Johan Eichhorn dieper in op hoe je jonge kinderen leert hun aandacht te richten, door hun te leren kijken, luisteren en waarnemen. Dat begint al thuis tijdens de baby- en peutertijd, maar ook de praktijk van de kleuterklas is heel divers en biedt veel mogelijkheden om aandachtig gedrag te oefenen; daarbij kun je denken aan spelactiviteiten, (concentratie)spelletjes, werken met ontwikkelingsmaterialen, geleide waarnemingsactiviteiten en luisteren naar verhalen.

Taal in actie

Taal in actie is een compleet en verhelderend overzicht van de verschillende benaderingen binnen het onderzoeksterrein van taal in gesprekken. In dit boek staat de vraag centraal hoe mensen taal gebruiken om te communiceren. De afgelopen decennia is binnen de filosofie, de sociologie, de antropologie, de psychologie en de taalwetenschap de vraag gesteld hoe mensen het voor elkaar krijgen dat ze elkaar begrijpen terwijl hun taalgebruik vaak zo onprecies lijkt.

Taalontwikkeling op school

In Taalontwikkeling op school zijn mogelijkheden voor de leerkracht om taalontwikkeling te bevorderen, samengebracht tot een compleet en praktisch 'taalgroeipakket'.

Communicatieve taaltherapie voor kinderen

Communicatieve taaltherapie voor kinderen is het eerste boek dat praktische werkvormen aanbiedt voor communicatieve taaltherapie aan kinderen met taalontwikkelingsstoornissen met een talige leeftijd van 2;6 tot 6;0 jaar.

Observeren in psychologie en pedagogiek

Psychologen en pedagogen kiezen voor observatie omdat ze iets willen meten wat niet met tests of interviews te meten is. Gedrag of emoties zijn hierbij vaak het onderwerp van studie. Observatie is onmisbaar om tot antwoorden te komen op wetenschappelijke onderzoeksvragen of hulpvragen uit de klinische praktijk.

Seksueel gezond

Seksuele gezondheid is een belangrijk onderdeel van ieders mentale en fysieke welzijn. Professionals in zorg en welzijn kunnen hieraan bijdragen door niet alleen problemen en vragen van mensen rondom seksualiteit te signaleren en bespreekbaar te maken, maar juist ook door een verandering in de seksuele gezondheid teweeg te brengen. De nieuwe uitgave Seksueel gezond is daarbij een handreiking.

Diagnosedrift

In dit boek neemt journalist en schrijver Sanne Bloemink de lezer mee op haar zoektocht naar de wereld achter de labels. Welke rol spelen ouders en opvoeders, school, psychiater en overheid in de toenemende diagnosedrift? Bloemink, zelf moeder van drie kinderen, spreekt (pleeg)ouders, leraren, psychiaters en andere experts, en komt erachter dat het versmallen van de grenzen van 'normaliteit' veel ernstiger gevolgen heeft dan meestal wordt aangenomen.

Het Onderwijsvragenboek

'Het Onderwijsvragenboek' is een onderzoek naar het waarom in onderwijs, naar de historische achtergrond, naar de voor- en nadelen en de mogelijke alternatieven. Want pas nadat we onszelf deze fundamentele vragen hebben gesteld, kunnen we doelbewuste keuzes maken over de invulling van onderwijs.

Het explosieve kind

Dit praktische en inzichtelijke boek is bijzonder nuttig voor ouders die verstandig willen reageren op problematisch gedrag en zo meer rust willen brengen in het gezin. Het is een must voor hulpverleners en docenten die werken met inflexibele kinderen.

Meditatie

 In de werken van Rudolf Steiner vind je geen systematische beschrijving van het proces van meditatie. Echter in deze voordrachten geeft hij inzicht in de werkwijze.

Kleuterleerkracht

Eva Dierickx en Astrid Koelman schreven het boek dat ze misten als lerarenopleider en kleuterleerkracht. Ze combineerden de kennis van wetenschappelijk onderzoek met ervaringen van verschillende kleuterleerkrachten in een inspirerend en evidence informed naslagwerk vol tips en adviezen.

Echt wel!

Het boek toont aan dat je de communicatie tussen kind en opvoeder kunt zien als een trainingssituatie. Dat levert geen vaste recepten op, maar een trainingsmethode. De tekst leest als een trainerscursus. Als opvoeder ontwikkel je vaardigheden in het trainen van het kind. En het kind met forse gedragsproblemen leert meer van een training dan van nog meer straf.