Inhoud – Opleiding Schoolleider Vakbekwaam zijinstroom
De opleiding directeur basisonderwijs zij instroom bestaat uit:
- 11 opleidingsdagen
- 5 extra onderwijs- lesdagen
- Vierdaagse studiereis naar Wales
OMJS is zich bewust van de grote schoolleiderstekorten die er de komende jaren zullen zijn en wil met de speciale zijinstroom schoolleidersopleiding een kwalitatief hoogstaand antwoord bieden. Allereerst aan de onderwijssector die op zoek is naar toekomstbewuste vakbekwame schoolleiders met een andere achtergrond dan onderwijs, zodat er maximaal gebruik gemaakt kan worden van diversiteit in onze snel veranderende wereld. Daarnaast wil OMJS de mogelijkheid bieden aan een toenemende groep HBO+/WO-opgeleide leiders uit andere sectoren die schoolleider worden en zijn als een betekenisvolle en maatschappelijk belangrijke levenstaak zien.
Er kan deelgenomen worden aan de opleiding zijinstroom als:
- Er in de loopbaan ruime ervaring met leiding gegeven is opgedaan en de deelnemer een afgeronde hbo- of wo-opleiding heeft.
- Als uit de Talenten Analyse (TMA) een meer dan 50% match is op het OMJS-profiel van een toekomstbewuste schoolleider.
- De deelnemer beschikt over een (leer)werkplek in het onderwijs waar je de functie van schoolleider kunt oefenen. Indien dit niet het geval is, dienen we eventueel samen naar een geschikte leer- /werkplek op zoek te gaan.
Naast het reguliere eenjarige vakbekwaam schoolleider programma zijn er aparte onderwijs- lesdagen en begeleiding ingeroosterd. Bekijk daarvoor het kopje ‘opbouw’.
Onze visie op een toekomstbewuste schoolleider
Er zijn drie successtrategieën voor een toekomstbewuste schoolleider:
- de schoolleider als veranderdeskundige
- de schoolleider als lerend leider
- de schoolleider als systeemspeler
Vanuit deze strategieën werken we aan de vijf beroepspraktijken van de schoolleider die in december 2020 zijn opgenomen in het schoolleidersregister. Daarnaast lopen er door de opleiding heen twee ontwikkelingslijnen: Persoonlijk Leiderschap en Praktijkonderzoek doen.
Voor deelnemers met leidinggevende ervaring, maar met een andere achtergrond dan het onderwijs zijn er bovendien vijf onderwijslesdagen. Hierin komen aan bod: kennis over onderwijs, onderwijsgeschiedenis, een verkenning van de sector, onderwijsontwikkeling en onderwijsculturele aspecten. Je leert hoe je leiding kunt geven aan de kunst van het lesgeven, aan onderwijskwaliteit en hoe je succesvol om kunt gaan met je label ‘van buiten’.