Group Problem Solving at Citizenship Education

  • Laurence Guérin
  • Saxion Progressive Education University Press
  • ISBN: 9789492618191
  • € 25.95

Beleidsmakers in Europa streven naar een specifieke participatieve benadering van burgerschapseducatie, gebaseerd op een bepaald idee van democratie en burgerschap. In deze benadering moeten scholen bepaalde deugden koesteren, zoals solidariteit, empathie en een actieve participatie die de sociale cohesie zullen versterken. De huidige studie stelt dat een dergelijke benadering van burgerschapseducatie drie beperkingen kent, een praktische, een politieke en een fundamentele: het is niet haalbaar voor implementatie in scholen (praktische beperking); het verklaart en rechtvaardigt niet de theorie van burgerschap die ten grondslag ligt aan het idee van ‘goed burgerschap’ (politieke dwang); het is gericht op het ‘maken’ van een bepaald soort burger om maatschappelijke problemen op te lossen, in plaats van het autonoom denken van leerlingen te ontwikkelen (fundamentele beperking). Deze studie ontwikkelt en rechtvaardigt een alternatieve participatieve benadering van burgerschapseducatie, gebaseerd op het democratische principe van probleemoplossing in groepen. Een belangrijk onderdeel van de rechtvaardiging is om aan te tonen dat de alternatieve benadering voldoet aan de drie beperkingen, de praktische, de politieke en de fundamentele.