Het ontwikkelen van executieve functies bij kinderen met een beperking

De term Executieve Functies (EFs) verwijst naar de denkfuncties die een mens nodig heeft om succesvol te kunnen functioneren in het dagelijks leven, met alle uitdagingen of veranderingen die dit dagelijks leven met zich meebrengt.

Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking worden op deze studiedag benaderd vanuit de neuropsychologie. Deze benadering, die uitgaat van de kennis over de relatie tussen hersenen en gedrag, beschouwt problemen in de ontwikkeling van executieve functies als een belangrijke veroorzaker van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren. Dit lijkt ook te gelden voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking. Het trainen van executieve functies kan bijdragen aan het verminderen van problemen in de regulatie van gedrag.

PEUTERPLUS EN KLEUTEREXTRA

In opdracht van de gemeente Utrecht heeft Lex Wijnroks leidinggegeven aan twee projecten die gaan over het meten en trainen van executieve functies bij peuters en kleuters met een normale begaafdheid en ernstige externaliserende gedragsproblemen (PeuterPlus! en KleuterExtra). Tijdens de eerste bijeenkomst zal hij de opbouw van de training en bijbehorende materialen laten zien. Indien gewenst worden de materialen van de training kosteloos ter beschikking gesteld.

FYSIEKE BIJEENKOMST EN ONLINE TERUGKOMDAG

Tijdens de eerste bijeenkomst demonstreert docent Lex Wijnroks dus een programma waarmee executieve functies getraind kunnen worden. Vervolgens ga je zelf aan de slag. Je gaat onderzoeken hoe de training binnen je eigen organisatie toegepast kan worden bij de doelgroep waar jij mee werkt. Tijdens de terugkomdag bespreek je jouw bevindingen. Als er nog zaken zijn waar je niet uitkomt, dan kunnen de docent en mede cursisten meedenken over een oplossing.

DOELGROEP

De studiedag is bedoeld voor:

Gedragsdeskundigen: de scholing draagt nieuwe kennis aan over thema’s die weinig bekend zijn bij psychologen en orthopedagogen, deze kennis kan bijdragen aan het verminderen van gedragsproblemen bij kinderen met een verstandelijke beperking.
AVG: vanwege hun belangstelling voor de fysiologie en de relatie tussen fysiologie en gedragsfuncties.
Vaktherapeuten: de scholing draagt bij aan nieuwe kennis over behandelmethoden die gebaseerd zijn op neuropsychologische inzichten. Het trainen van executieve functies is een vorm van hersentraining en is niet direct gericht op het bewust veranderen van gedrag of het bevorderen van inzicht in het eigen functioneren.

ACCREDITATIE

Accreditatie is toegekend door:

Accreditatiebureau NIP K&J / NVO OG voor het volgend aantal punten:
herregistratie: 9 punten
Opleiding-diagnostiek: 2 punten
Opleiding- behandeling: 2,5 punten
De accreditatie van het NIP K&J /NVO OG wordt overgenomen door het SKJ)

CERTIFICAAT EN INVOEREN PRESENTIE

FORTIOR reikt aan het eind van de dag certificaten uit. Op het certificaat staan de accreditaties en hun ID-nummers vermeld.

Voor sommige registers van beroepsverenigingen, zoals bij NIP K&J / NVO OG, kwaliteitsregister Paramedici, KNGF, Register Vaktherapie en Registerplein, voert FORTIOR de presentie in. Hiervoor hebben wij het nummer nodig waarmee je in het register bent ingeschreven.

Als FORTIOR geen nummer van je heeft, dan kan de presentie niet worden ingevoerd. Zorg er dus voor dat je correcte nummer bekend is bij FORTIOR!

INVESTERING

375,00 p.p. inclusief lunch, koffie/thee en BTW. (De prijs is exclusief verplichte literatuur twv 36,95)