De visie van de school is de basis voor het onderwijs aan de leerlingen. Een duidelijke visie geeft richting aan uw onderwijs, geeft focus als team en is het uitgangspunt bij het maken van keuzes.
Van schoolvisie naar visie op het jonge kind
Onderwijs aan het jonge kind vraagt vaak een specifieke vertaling van de algemene schoolvisie. Wat is jouw schoolvisie en hoe is deze vertaald naar het jonge kind? Bij het ontwerpen van jouw kleuteronderwijs is een duidelijke visie op de ontwikkeling en het leren van kleuters het uitgangspunt. De drie meest gebruikte visies op onderwijs aan kleuters zijn ervaringsgericht, ontwikkelingsgericht en programmagericht onderwijs.
Vanuit de visie op het onderwijs aan kleuters kun je vervolgens antwoord geven op vragen als: Hoe leren jonge kinderen? Hoe begeleiden we het spel van jonge kinderen? Hoe ziet de speel-leeromgeving eruit? En hoe volg je de ontwikkeling van jonge kinderen? Door vanuit de gekozen visie antwoord te geven op bovenstaande vragen weet je als team waar je naar toe werkt met de kleuters en kun je daar doelgericht mee aan de slag.
Begeleidingstraject visieontwikkeling – en uitwerking
Tijdens het begeleidingstraject begeleiden wij je bij:
- een beredeneerde visie op het onderwijs aan het jonge kind passend bij jouw schoolvisie;
- uitwerking van de gekozen visie in de speel-leeromgeving, de leerdoelen, het aanbod en leerlijnen, het observeren en volgen van de leerlingen en de rol van de leraar;
- doorgaande lijn binnen de school;
- vloeiende overgang vanuit de visie op jonge kind naar een visie op goed onderwijs in groep 3-4;
- implementatie en borging van de visie op het jonge kind binnen jouw school.
Ga samen met jouw team aan de slag met visieontwikkeling voor onderwijs aan jonge kinderen!
Meer weten?
Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met Marjan van der Maas.