Anders evalueren assessment in de onderwijspraktijk

  • "Dochy, Filip","Schelfhout, Wouter","Janssens, Steven"
  • Lannoo N.V., Uitgeverij
  • ISBN: 9789020953480

Interesse voor het gebruik van nieuwe evaluatievormen, de zogenaamde assessmentvormen, in het onderwijs is de laatste jaren sterk toegenomen. Reden hiervoor is dat het hedendaagse onderwijs zich niet alleen meer richt op het bijbrengen van elementaire basiskennis, maar zich ook focust op kennis kunnen toepassen, leren samenwerken, leren nadenken, leren de eigen oplossingsstrategieën verwoorden. Deze nieuwe sleutelbegrippen vereisen aangepaste evaluatievormen, waarin niet alleen de gereproduceerde kennis wordt getoetst, maar ook de meta-cognitieve, sociale en dynamisch-affectieve vaardigheden. Na het evalueren volgt de feedback en het rapporteren aan derden (ouders). Deze handleiding over vernieuwende evaluatievormen voor basis- en middelbaar onderwijs geeft tal van praktische richtlijnen, werkschema’s, modellen en verduidelijkende voorbeelden. Vanaf de website www.lannoocampus.com zijn de bij dit boek behorende evaluatieformulieren en instrumenten te downloaden en uit te printen voor gebruik in de eigen praktijk. Bedoeld voor leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs, voor leraren in opleiding, directies en beleidsinstanties.

bestellen
Onderwijstypes
Functiegroepen