De voorbije jaren werd het takenpakket van leerkrachten steeds verder uitgebreid. Naast lesgeven moeten ze ook tal van andere, vooral administratieve taken vervullen. Effectiviteit en efficiëntie worden centrale begrippen in de huidige werkcondities. Diverse partijen zijn voor de veranderingen verantwoordelijk: niet enkel de overheid, maar ook maatschappelijke organisaties en ouders hebben hun idee over ‘goed’ onderwijs, en dat kan nog al eens verschillen van dat van leerkrachten. Soms krijgen leerkrachten de indruk dat hun professioneel oordeel en hun beroepservaring miskend worden, ze beginnen aan zichzelf te twijfelen en vragen zich af of ze nog wel een ‘goede’ leerkracht zijn. In het boek Worstelen met werkdruk analyseert Katrijn Ballet hoe leerkrachten omgaan met de veranderde situatie en hoe ze de werkdruk zelf ervaren. Telkens opnieuw merkt ze op dat de impact van de veranderingen niet altijd zo eenduidig is. Zou het onderwijs dan toch niet zo stuurbaar zijn als veelal aangenomen wordt?
Worstelen met werkdruk
De ervaring van intensificatie bij leerkrachten in het basisonderwijs
- Katrijn Ballet
- Leuven University Press
- ISBN: 9789058675842
- € 32.50
Aanbieder: Leuven University Press
Delen

bestellen