Visie op spel, spelen en de speelleeromgeving

Een kind speelt niet om zich te ontwikkelen, maar ontwikkelt zich door te spelen. Het vormgeven van de speelleeromgeving en de plaats hierin van het spel is pas succesvol en duurzaam als je dit vanuit een gemeenschappelijke en gedragen visie doet.

Opzet en inhoud

In de bijeenkomsten gaan we naast een theoretische verdieping in dialoog over de eigen visie op spel, materialen en de speelleeromgeving. Hoe denken jij en je collega’s over de plaats van spel in het aanbod, de inzet van materialen en de inrichting van de leeromgeving? Welke uitgangspunten zijn leidend binnen jullie visie op spel en hoe zorg je dat je deze uitgangspunten uitdraagt en borgt in de organisatie? Naast het vaststellen van een visie ontvang je in de bijeenkomsten veel praktische handvatten voor het verrijken van de eigen speelleeromgeving.

Doelgroep

Pedagogisch medewerkers of leerkrachten die werken met kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar.

Intake

Voorafgaand heb ik een intakegesprek met de directie of coördinator van het team van deelnemers. Hierin maken we afspraken over de exacte inhoud van de bijeenkomsten, stemmen we de verwachtingen af en inventariseren we specifieke wensen.