Digitaal (en online) toetsen

Wanneer je een toets afneemt dan moet deze betrouwbaar en valide zijn. we kijken naar de leerdoelen van de lessen en daarna naar de bijbehorende toets. een OBIT-analyse van de toets geeft inzicht in wat je meet en komt de vraag naar voeren: wat wil je meten/weten? Voor toetsen waarop een determinatiebeslissing gebaseerd wordt komt daarbij nog de vraag hoe te cijferen op twee niveaus? een toets-training heeft standaard de duur van 3 bijeenkomsten, maar kan naar behoefte worden aangepast naar meer of minder dagdelen.

Maar hoe doe je dat wanneer je digitaal toetst? In een online bijeenkomst bestuderen we de mogelijkheden die er om digitaal te toetsen. Welke webtools kun je inzetten? Hoe werken ze? Welke vraagtypen kun je stellen en hoe geef je als docent feedback op het resultaat? Daarnaast besteden we aandacht aan de manier waarop je een toets afneemt. Laat je alle leerlingen gelijktijdig aan de toets werken? Wissel je de vragen bij de deelnemers? Welk vraagtype geeft het meest betrouwbare resultaat? In 60 minuten leer je hoe je een goede digitale toets voor je leerlingen kunt klaarzetten.