Executieve functies zijn de regel- en aansturingsfuncties van de hersenen. Je hebt ze nodig voor de dagelijkse praktijk en zeker ook op school. De functies staan niet op zichzelf, maar hebben invloed op elkaar en werken samen. De functies zijn een sterke voorspeller voor schoolsucces. Waarschijnlijk is het belangrijker om de executieve functies te ontwikkelen, dan dat je een hoog IQ hebt. Een IQ zonder executieve functies is, als een luchtballon zonder mand. (Semko heeft ook een ballonteam, vandaar de vergelijking)
Wij gaan aan de slag met de volgende executieve functies.
- Inhibitie
Eerst nadenken voordat je iets gaat doen. Het vermogen om je gedrag te remmen. - Werkgeheugen
Je kan informatie in het geheugen vasthouden en die informatie gebruiken tijdens de uitvoering van moeilijke taken. - Emotieregulatie
Je hebt je emoties in de hand ook al vind je iets minder leuk. Je zet door. - Planning en organisatie
Je kan een plan bedenken. Je begrijpt ook wat belangrijk is en wat minder belangrijk is. - Taakinitiatie
Je gaat direct beginnen met een taak en je hebt alles bij de hand en je hebt alles efficiënt ingedeeld. - Flexibiliteit
Als het even tegenzit ben je in staat om je aan te passen aan de veranderende omstandigheden. - Metacognitie
Je gaat in de helikopter en kunt naar beneden kijken om je jezelf te evalueren.
Wat bieden wij aan:
Tijdens deze training gaan we de executieve functies behandelen. We leggen uit wat elke functie is en waarom deze belangrijk is. We leren hoe je de functies kan herkennen. Wij laten na elke uitgelegde functie de leerkrachten nadenken hoe zij deze kunnen stimuleren. Deze praktische voorbeelden gaan we verzamelen.
Ons doel van de training is bewustwording bij de leerkrachten. Executieve functies kan je al vanaf jonge leeftijd trainen. Wanneer wij als leerkrachten ons hiervan bewust zijn, kunnen we een andere werksfeer creëren.
Na afloop krijgt de school binnen twee werkdagen een persoonlijke reader met materiaal wat is ingebracht door de aanwezigen van de training.
Voor wie:
Voor leerkrachten:
- Die kinderen willen leren leren.
- Die een verbeterende werksfeer in de groep willen hebben.
- Die rekenen, taal en spelling belangrijk vinden maar door het harde werken van de leerlingen tijd over hebben voor andere lessen.
Concreet: Deze training duurt een ochtend of een middag. Na de training is het aan de school zelf om de executieve functies levend te houden. Tijdens de training geven wij hier suggesties voor.
Deze training is bedoeld als bewustwording en super praktisch. Je kan direct aan de slag om de functies te oefenen.
Docent: Het training wordt uitgevoerd door Annelies Brouwer en Meindert Tjerkstra.
Incompany
Deze schoolbegeleiding wordt incompany, dus binnen je eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de training worden aangepast aan jullie situatie. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.