Kwaliteit van examinering staat hoog op de agenda van onderwijsinstellingen. Om deze kwaliteit te kunnen leveren is het belangrijk dat alle betrokkenen in de examenorganisatie deskundig en professioneel zijn. Dit vraagt mogelijk van uw examencommissie verdere versterking van expertise en communicatie in samenwerking met betrokkenen in examenorganisatie.
Voor wie?
Training is voor startende examencommissies, maar ook voor examencommissies die de puntjes op de i willen zetten.
Wat is het doel?
- Je kent de relevante actuele landelijke ontwikkelingen.
- Je kan interne en externe kaders bij examineren toepassen bij de uitvoering van kwaliteitsborging.
- Je hebt inzicht in de examentaken, de verantwoordelijkheden van de examencommissie en de onafhankelijke rol binnen de schoolorganisatie.
- Je handelt als examencommissie uniform en vanuit een gedeelde visie op kwaliteit.
- Je kan risico’s inschatten en hier acties voor opzetten.
- Je hebt inzicht in wat de termen monitoring, evalueren en audit betekenen bij kwaliteitsborging en je kan deze toepassen bij de uitvoering van examentaken.
- Je hebt het functioneren van je eigen examencommissie geëvalueerd en verbeterdoelen geformuleerd.
Wat ga je leren?
- Examenorganisatie van de school: examenorganisatiestructuur en examenbeleid.
- Landelijke ontwikkelingen rondom examineren.
- Gedeeld beeld vormen rondom examineren: kwaliteit en kwaliteitsborging.
- Krachtenveldanalyse binnen de eigen examenorganisatie: examentaakverdeling, verantwoordelijkheden en onafhankelijkheid bij examenprocessen.
- Herkennen en inschatten van risico’s en hier een actieplan bij maken: monitoren, evalueren of auditen (eigen casuïstiek).
- Evalueren van het eigen functioneren als team en verbeterdoelen uitwerken.
Hoe ga je aan de slag?
De training is gericht op de dagelijkse praktijk van de examencommissie, met korte instructies en theorie om vervolgens met afwisselende werkvormen aan de hand van eigen instrumenten, procedures en formats aan de slag te gaan. De precieze inhoud en werkvormen worden zo veel mogelijk in overeenstemming met de examencommissie vorm gegeven. De examencommissie draagt de casuïstiek aan, de nader te onderzoeken examentaken en de wijze van de zelfevaluatie. De trainer begeleidt het proces gedurende het programma, stimuleert de commissie om het goede gesprek met elkaar te voeren en reikt waar nodig adviezen en tips aan.
Wat is de investering?
- Tijdsinvestering: 1 of 2 dagen (Afhankelijk van het samengestelde programma)
- Datum en locatie: in overleg
- Kosten: op aanvraag
Hoe ziet de afronding eruit?
- Evaluatie
Na afloop evalueert de trainer met de deelnemers het leerproces en de opbrengst. De deelnemers vullen online een evaluatieformulier in. Een overzicht van alle evaluaties wordt teruggekoppeld aan de opdrachtgever. - Bewijs van deelname
Deelnemers ontvangen een bewijs van deelname, mits voldaan is aan het volgende: De deelnemer is 100% aanwezig geweest bij de fysieke bijeenkomsten.