Er is nog geen startdatum bekend. Wil je een seintje ontvangen als deze training weer van start gaat? Klik dan op de knop ‘stel een vraag’. Deze training kan ook incompany bij jou op school aangeboden worden
Spelenderwijs naar een gedegen getalbegrip
Uit onderzoek is gebleken dat het jonge kind t/m 7 jaar het meest leert van spel en dat de getalkennis van kleuters een grote voorspellende waarde heeft. Het bieden van een beredeneerd aanbod bij het jonge kind is dus van cruciaal belang voor de verdere rekenontwikkeling.
Van de leerkrachten in de onderbouw wordt verwacht dat zij:
- Deskundig zijn op het gebied van jonge kinderen in het algemeen en meer specifiek ten aanzien van de rekenontwikkeling en de cruciale leermomenten.
- Voldoende tijd opnemen in het lesprogramma voor effectieve en doelgerichte rekenactiviteiten, vanuit een verantwoorde didactiek waarbij alle domeinen aan bod komen.
- De rekenontwikkeling van de leerlingen volgen en opvallende gebeurtenissen, hiaten, stagnatie of voorsprong signaleren.
- Tijdig en adequaat inspelen op mogelijke rekenproblemen.
Een pittige opgave en van groot belang voor het bouwen van een solide fundament voor het rekenen!
Inhoud
Tijdens elke bijeenkomst krijg je informatie en praktische handvatten op het gebied van:
- De rekenontwikkeling van het jonge kind en de cruciale doelen.
- Het belang van spel.
- De overgang van groep 2 naar groep 3.
- De koppeling van rekendoelen naar directe instructie en spelactiviteiten.
- Signaleren en analyseren van opvallendheden in de rekenontwikkeling.
- Begeleiden van (mogelijke) rekenproblemen.
Aantal bijeenkomsten
De training bestaat uit 3 bijeenkomsten van 2,5 uur.
Bedoeld voor leerkrachten in de onderbouw.