Scholen met ontwerpkracht – incompany

Hoe geef je onderwijs vorm dat toekomstgericht is, past bij jouw leerlingen én uitvoerbaar is voor je team? Veel scholen herkennen de spanning tussen lange termijn-ambities en de dagelijkse praktijk en zoeken naar manieren om hun ambities waar te maken zonder te vervallen in losse projecten of tijdelijke oplossingen.

Met Scholen met Ontwerpkracht maak je ruimte voor vernieuwing die écht werkt: gedragen, uitvoerbaar en in lijn met jullie onderwijsvisie. Het programma versterkt de ontwerpvaardigheid en innovatiekracht van jouw team, met zichtbare impact in de praktijk. 

Scholen met Ontwerpkracht – Leergang voor leiderschapsteams in het VO

De leergang Scholen met Ontwerpkracht is ontworpen om leiderschapsteams van middelbare scholen te ondersteunen bij het werken aan schoolontwikkeling in nauwe verbinding met de professionele ontwikkeling van leraren.

Scholen met ontwerpkracht zijn bloeiende werk- en leeromgevingen voor leerlingen, leraren, ondersteuning en schoolleiding. Waar creatieve ontwerpen en wetenschappelijke inzichten de basis vormen voor uitdagend en effectief onderwijs. En waar samenwerking en kennisdeling – binnen én tussen scholen – leiden tot doordachte oplossingen en een gezamenlijke waardecreatie. 

Inhoud Leergang Scholen met Ontwerpkracht

Het programma bestaat uit een startbijeenkomst, vier modules, een ‘strategisch uitstapje’ en drie leerwerkbijeenkomsten, ondersteund door een online community en virtuele campus.

Het programma start met een kennismaking en het formuleren van een eigen ontwerpvraagstuk door de deelnemende leiderschapsteams. In vier modules werken zij aan de versterking van leiderschap, leerlinggericht onderwijs, professionele ontwikkeling van docenten en een strategisch HRM-beleid dat co-creatie stimuleert. Naast inhoudelijke verdieping is er ruimte voor een strategisch uitstapje voor directieleden, gericht op het omgaan met externe druk en het versterken van samenwerking. Tijdens leerwerkbijeenkomsten passen teams de inzichten uit de modules direct toe op hun eigen vraagstuk, ondersteund door begeleiding en intervisie met collega-scholen.

Onze aanpak maakt gebruik van de kracht van diverse leerinterventies, die samen bijdragen aan een impactvol programma. Door onze visie van ervaringsgericht leren activeren we hoofd, hart en handen: deelnemers leren door te ervaren, toe te passen en betekenis te geven in de praktijk. Deze combinatie van strategie, praktijk en reflectie zorgt voor blijvende impact binnen de schoolomgeving.

Voor wie?

De leergang Scholen met Ontwerpkracht is ontwikkeld voor brede leiderschapsteams in het voortgezet onderwijs (VO). Deelnemende teams (5-8 personen) bestaan uit:

  • Eindverantwoordelijk directeur of rector
  • Leden van het managementteam (locatie-/afdelingsdirectie)
  • Teamleiders, coördinatoren, beleidsmedewerkers onderwijskwaliteit
  • Leraren met een specialistische taak in bijv. curriculumontwikkeling, innovatie, organisatie of professionalisering

Verbinding met een onderwijsontwerpgroep in de school

Deelname aan de leergang is het meest effectief wanneer er binnen de school een ontwerpgroep van leraren actief is met ondersteuning van experts. Dat kan een professionele leergemeenschap zijn, maar ook een vakgroep, team of werkgroep: een groep waar concreet wordt samengewerkt aan het ontwerpen van onderwijs.

Open leertraject of InCompany

Scholen met Ontwerpkracht is een open inschrijvingstraject voor meerdere teams van verschillende scholen.

Groepsgrootte per open leertraject

  • 4 tot 6 deelnemende scholen
  • 5 tot 8 personen per deelnemende school
  • Maximaal 40 deelnemers

InCompany

Bij minimaal 6 scholen die dit samen willen doen, kunnen we deze leergang InCompany aanbieden.

Samen het onderwijs, het team en de school versterken

Scholen kunnen deze leergang benutten om gespreid leiderschap te versterken en onderwijsontwikkeling duurzaam te verankeren. Deelnemers vertalen wetenschappelijke inzichten naar hun praktijk via uitwisseling met andere scholen en ontwerpsessies. De daadwerkelijke verandering ligt bij het leiderschapsteam zelf, maar het programma biedt de expertise, inspiratie en werkwijzen om die ontwikkeling te ondersteunen.

Wat levert deze leergang jouw organisatie op?

Met deze leergang krijg je niet alleen tools voor teamontwikkeling, maar creëer je ook de mogelijkheid voor een diepgaande integratie van onderwijsontwikkeling in de schoolorganisatie, wat leidt tot langdurige verbeteringen en bredere impact.

  • Draag bij aan duurzame ontwikkeling in jouw school door met focus op het herontwerpen van de organisatie het ontwerpen van het onderwijs kracht bij te zetten.
  • Stimuleer een professionele leercultuur door geïnspireerd door wetenschappelijke inzichten, op nieuwe manieren met elkaar in gesprek te zijn over ontwerpkracht, onderwijs- en schoolontwikkeling.
  • Zoek samen naar balans en samenhang in transformationeel, onderwijskundig en gedeeld leiderschap, waarbij schoolleiding en docenten met een specialistische taak nauw samenwerken om onderwijs en organisatie te ontwikkelen.
  • Vergroot de impact van onderwijsontwikkeling door schooloverstijgend samen te werken en kennis te delen.

Investering

De investering voor deze leergang bedraagt € 24000 per leiderschapsteam (5 deelnemers) met een meerprijs van € 2000 per extra deelnemer..

Het programma omvat een startbijeenkomst, 4 één-daagse modules, aangevuld met drie halfdaagse leerwerkbijeenkomsten en een strategisch uitstapje. Catering wordt op basis van nacalculatie zonder meerprijs doorbelast.

Startdata en locaties

  • Op school datum in overleg€ 24000per leiderschapsteam