Informatie
Een ononderbroken leerontwikkeling realiseren is in de onderbouw altijd een uitdaging.
Welke visie is er nodig om aan de doorgaande lijn gezamenlijk vorm te geven?
Wat is de essentie in de overstap naar groep 3?
Hoe laat je kleuters spelen en bewegen zoals ze dat vanuit de ontwikkeling nodig hebben?
Wat vraagt het van het team, de individuele leerkracht en de IB-er/onderbouw coördinator?
Bij de instroom lijken sommige kleuters nog veel peuterachtig gedrag te hebben, wat betekent dat voor je aanbod?
Al deze vragen komen in veel onderbouw teams voor. In deze bijeenkomsten gaan we onderbouwd én met aandacht voor jouw eigen schoolsituatie aan de slag.
Hoe kom je tot een goed plan?
Door samen deze dagen te volgen kun je goed analyseren wat nodig is, wat er al goed loopt en waar de kansen liggen.
Opbrengst na de cursus
Tijdens deze tweedaagse cursus start je vanuit jouw eigen schoolvisie op het leren bij jonge kinderen. We kijken naar de huidige situatie: wat is de stand van zaken op jouw school, waar liggen de dilemma’s en vragen. Daardoor komen we bij de vraag: wat is er nodig, waar ligt de prioriteit?
Hoe ga jij met het team de schoolvisie concretiseren? Hoe zorg je dat het hele (onderbouw)team effectief werken met de jonge kinderen en iedereen dezelfde kant op gaat?
Na het volgen van deze tweedaagse:
- Is je inhoudelijke kennis over het jonge kind aangescherpt.
- Kijk je met een andere bril naar ontwikkelingskansen van kinderen.
- Heb je de begeleidingsvragen van jouw team helder voor ogen.
- Weet je welke interventies passend zijn bij jullie visie op het onderwijs aan jonge kinderen.
Programma
Data
Bijeenkomst 1 – dinsdag 30 september 2025Bijeenkomst 2 – maandag 27 oktober 2025
Alle bijeenkomsten zijn van 10.00 – 17.00 uur
Bijeenkomst 1: Theorie & doorgaande lijn
Op de eerste cursusdag gaan we vanuit de theorie op ontwikkeling van jonge kinderen, kijken naar de doorgaande lijn van peuters naar groep 3. We gaan de visie, vanuit verschillende, concrete aspecten bespreken en wat dat betekent voor de dagelijkse praktijk.
We sluiten het af met een praktijkopdracht gericht op de eigen school.
- De visie op onderwijs aan het jonge kind.
- Hoe leren jonge kinderen?
- Het belang van spel bij het beredeneerd aanbod.
- De plaats van de doelen binnen het beredeneerde aanbod.
- Hoe maak je binnen de school een doorgaande leerlijn van groep 1, 2 naar 3?
- Belang van goede interactie van de leerkracht met de kinderen.
Bijeenkomst 2: Passende interventies
Op de tweede dag gaan we vanuit deze praktijkopdracht in op welke interventies passend zijn. Welke begeleidingsvragen liggen er en welke antwoorden kan je formuleren?
In deze bijeenkomst is tevens ruimte voor inhoudelijke vragen.
- Begeleiden van de attitude bij het onderbouwteam
- Rol van de leerkracht van groep 1, 2 en 3.
- Thematisch werken aan de doelen.
- Waar loop je als team tegenaan? Waar liggen de uitdagingen?
- Hoe kan je als onderbouwteam hiermee omgaan?
Voor wie
Iedereen die op school meedenkt en/of meewerkt aan het onderwijs aan jonge kinderen.
Aanvangsniveau – HBONiveau van de cursus – HBO
Vrijstellingsbeleid – Geen
Docent(en)
Drs. Kobi Wanningen