Informatie
Als intern begeleider bewaak je de kwaliteit van het ondersteuningsbeleid binnen je school. Je coacht jouw collega’s in de ondersteuning van leerlingen en in hun samenwerking met ouders. Samen met de schoolleider geef je vorm aan het ondersteuningsprofiel van de school en de onderwijskundige innovaties die daarmee samenhangen. Met deze verkorte opleiding krijg je kennis, instrumenten én vaardigheden aangereikt om direct in jouw rol als intern begeleider het verschil te kunnen maken!
Opbrengst na de cursus
Na deze opleiding:
- Weet je welke taken en verantwoordelijkheden samenhangen met jouw (nieuwe) rol als intern begeleider.
- Heb je zicht op de ondersteuningsstructuur in de school en de onderliggende processen.
- Kun je op een oplossingsgerichte manier je collega’s coachen en adviseren.
- Kun je een analyse maken van de onderwijskwaliteit en de ondersteuningsbehoeften in de school.
- Weet je hoe je vorm kunt geven aan samenwerking binnen en buiten de school.
- Heb je praktische vragen kunnen uitwisselen en concrete voorbeelden gekregen die inspiratie geven om te reflecteren op jouw eigen taakinvulling.
Programma
Data
Bijeenkomst 1 – dinsdag 30 september 2025
Bijeenkomst 2 – dinsdag 18 november 2025
Bijeenkomst 3 – dinsdag 2 december 2025
Alle bijeenkomsten zijn van 10.00 – 17.00 uur
Deze verkorte opleiding bestaat uit 3 bijeenkomsten verspreid over 2 maanden. Hierdoor kun je de aangereikte kennis en handvatten direct in de praktijk toepassen en er samen met je medecursisten tijdens de bijeenkomsten op reflecteren.
Bijeenkomst 1: De startende IB’er van de toekomst
- Jouw rol als intern begeleider op jouw school
- Veranderende positie binnen de school en nieuwe rol binnen het team
- Taken en verantwoordelijkheden binnen passend onderwijs en de zorgplicht
- Wat moet en wat mag? Rol van het toezichtkader van de Inspectie van het Onderwijs
- Ondersteuningsstructuur (HGW/HGA) en focus in de ondersteuningskalender
Bijeenkomst 2: Rol van de IB’er in het sturen op schoolontwikkeling
- PDCA cyclus
- Schooloverzichten: analyseren van opbrengsten en signaleren van trends
- Trendanalyses inzetten bij het formuleren van nieuwe schoolontwikkeldoelen
- Schoolbespreking, groepsbespreking, leerlingbespreking
- Welke coachende vaardigheden kun je inzetten om collega’s te helpen reflecteren op hun eigen handelen?
- Coachende vaardigheden om handelingsgericht en planmatig samen te kunnen werken
Bijeenkomst 3: Passende ondersteuning door samenwerken
- Effectief en professioneel communiceren en adviseren
- Samenwerken met ouders: hoe kom je samen met ouders, leerkracht én leerling tot een plan van aanpak?
- Samenwerken met externen: welke zorg- en onderwijspartners zijn er binnen het samenwerkingsverband?
- Ontwikkelingsperspectieven en arrangementen
- Actuele ontwikkelingen en intervisie
Voor wie
- Toekomstige intern begeleiders
- Huidige intern begeleiders met max 2 jaar werkervaring die hun kennis willen updaten
- Leerkracht met speciale taken
- Interne coach
- Remedial teachers
- Bouwcoördinatoren
Aanvangsniveau – HBONiveau van de cursus – HBO
Vrijstellingsbeleid – Geen
Docent(en)
Jorinde Jelles