Introductie
Onderwijsbestuur is een balansoefening. De bestuurder draagt direct verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van onderwijs maar werkt met autonome, indirect aanstuurbare onderwijsprofessionals; oriënteert zich lokaal maar legt nationaal verantwoording af; en bouwt aan een sterke besturing zodat de organisatie zo zelfstandig mogelijk kan opereren, maar moet juist de persoon-bestuurder inzetten om dat te bereiken. Bovendien hebben allerhande gebeurtenissen (meest recent het onderzoek van Nieuwsuur naar bestuurlijke belangenverstrengeling) het vertrouwen van de samenleving in de bestuurder en toezichthouder aan het wankelen gebracht. Modern onderwijsbestuur vraagt om steeds meer transparantie en integriteit om het vertrouwen weer te herstellen. Tussen deze conflicterende en hooggespannen verwachtingen evenwicht vinden vraagt van de bestuurder een sterke visie op onderwijs en onderwijsbestuur.
Besturen met Meerwaarde is er voor (aankomende) bestuurders die hun visie op onderwijsbestuur willen versterken. Onder leiding van internationale topwetenschappers op het gebied van onderwijswetenschap, bestuurskunde en leiderschap werk je in zeven dagen tijd naar een complete visie op onderwijsbestuur toe, en leg je de basis voor duurzame schoolontwikkeling binnen jouw organisatie. Als verdieping op de leergang wordt een studiereis naar Boston of Kaapstad georganiseerd.
Afronding van de leergang geeft toegang tot het Kwaliteitsnetwerk Duurzame Schoolontwikkeling, een unieke samenwerking tussen Academica University oas en ambitieuze onderwijsbesturen die vanuit een gedeelde visie verantwoordelijkheid nemen voor het leren van al hun leerlingen.
Voor wie
Besturen met Meerwaarde is ontwikkeld voor:
- Bestuurders tot vijf jaar in het vak die hun visie op onderwijsbestuur willen versterken.
- Schoolleiders die zich oriënteren op het vak van onderwijsbestuurder.
Programma
Bijeenkomst 1 – Onderwijskundig leiderschap van een bestuurder
- Wat is onderwijskundig leiderschap?
- Führen oder wachsenlassen?
- The Architect leader
- Onderwijskundig dashboard (1)
- Over de samenhang van curriculum, didactiek/pedagogiek, toetsen en professionele ontwikkeling
- Onderwijskundig dashboard (2)
- Dagopbrengsten materialiseren
Bijeenkomst 2 – De dilemma’s van governance in het onderwijs
- Wat is governance en waarom is het belangrijk om het tot onderwerp van organisatie-ontwikkeling te maken?!
- Business proces redesign, over de noodzaak van een procesarchitectuur
- Besturingsfilosofie, besturingsmodel, besturing en bestuurders
- Democratiseren van besluitvormingsprocedures en distributed leadership
- Inrichting van de governance in de deelnemende stichtingen: valorisatie
- Dagopbrengsten materialiseren
Bijeenkomst 3 – De relatie teaching en learning, stand van zaken in de wetenschap anno 2025
- How teaching influences learning
- Mythes, fatal flaws en leathal mutations; en wat we daar aan kunnen doen
- De neurologische benaderingswijze van het leren
- De mythe van de pedagogiek-didactiek tegenstelling
- Kennis curriculum, methode en toetsen
- Materialiseren van de dagopbrengsten
Bijeenkomst 4 – De betaalbaarheid van het onderwijs in relatie met te verwachten opbrengsten m.b.t. inclusief onderwijs
- Onderwijsbudget marges zijn dun: noodzaak van een allocatie strategie
- Bedrijfsvoering: een centraal of decentraal issue?
- Werken met een concern controller
- Wat zijn realistische opbrengsten die we kunnen garanderen? Is dit te rechtvaardigen in ogenschouw nemend dat inclusief onderwijs ook kansrijker is
- Welke kwaliteit van professionals hebben we nodig en kunnen we betalen?
- HR als ontwikkel instrument of louter administratief
- Materialiseren van de dagopbrengsten
Bijeenkomst 5 – Bijeenkomst met deelnemende bestuurders en voorzitters RvT
- Presentaties per bestuur over de opbrengsten van de leergang
- Gezamenlijk opstellen van een persverklaring
Studiereis
Academica onderhoudt nauwe banden met topinstituten. Als verdieping op enkele van de thema’s is het mogelijk deel te nemen aan een studiereis naar één van deze instituten. Aan deelname aan de studiereis is een meerprijs verbonden. De studiereis zal plaatsvinden in 2025 naar een van de volgende bestemmingen:
- Stellenbosch University in Zuid Afrika in februari 2025
- Boston USA in oktober 2025
- Belfast/London in april 2025
Aankomende bestuurders: meeloopdagen
Voor aankomende bestuurders organiseert Academica (op aanvraag) meeloopdagen met bestuurders die eerder aan Besturen met Meerwaarde hebben meegedaan. Idealiter vindt een deel van de meeloopdagen plaats vóór aanvang van de leergang, ter oriëntatie op het beroep.
Docenten en sprekers
Sprekers van het traject (onder voorbehoud):
- Prof. Orhan Agirdag: Hoogleraar pedagogische wetenschappen aan de Katholieke Universiteit Leuven kroonlid Onderwijsraad, gastlector bij Academica University oas
- Prof. Mirko Noordegraaf: Hoogleraar Publiek Management aan de Universiteit Utrecht
- Prof. Christine Rubie-Davies: Professor of Education aan de University of Auckland
- Prof. Jim Heal: Professor of Evidence-Informed Education Leadership bij Academica University oas
- Prof. Carl Hendrick: Professor of Evidence-informed Teaching and Learning bij Academica University oas
- Drs. Margareth de Wit MBA: Bestuurder Academica University oas, Fellow Researcher Stellenbosch University
- Drs. Pim Pollen MBA: Bestuurder Academica University oas, Expert Governance en Onderwijs
Na de opleiding
Na afronding van de leergang ontvangt de deelnemer een certificaat. De leergang geeft bovendien toegang tot het kwaliteitsnetwerk Duurzame Schoolontwikkeling, een unieke samenwerking tussen Academica University oas en ambitieuze onderwijsbesturen die vanuit een gedeelde visie verantwoordelijkheid nemen voor het leren van al hun leerlingen.
Studiekosten
De basisprijs voor Besturen met Meerwaarde bedraagt € 6.500,00 (vrijgesteld btw) en exclusief arrangementskosten (o.a. koffie/thee/lunch).
Voor de studiereis geldt een meerprijs.