Kun je zelfsturing zelfgestuurd leren? Hoe kun je zelfsturing en eigenaarschap bevorderen in je groep of op school? Dat leer je in deze cursus!
Zelfsturing en zelfregulatie zijn de grootste voorspellers voor schoolsucces, naast intelligentie. Maar helaas hebben niet alle kinderen het vermogen om hun eigen leerproces aan en bij te sturen. Kennis over de ontwikkeling van executieve functies geeft je handvatten om het eigenaarschap van leerlingen te vergroten. Dit doe je in combinatie met een aanpak zoals bijvoorbeeld iSelf, of zelfregulatie. Kinderen krijgen zo meer inzicht in hun leerproces en eigenaarschap wordt in je groep bevorderd.
Doel
Na de training Zelfsturing bij kinderen kun je aan de slag op school dankzij de volgende behaalde leerdoelen:
- Je weet wat executieve functies zijn;
- De ontwikkeling van executieve functies worden door jou gestimuleerd;
- Je begrijpt wat wordt verstaan onder zelfsturing, zelfregulatie en eigenaarschap;
- Je weet wat je kunt trainen en wat je moet compenseren;
- Met de aanpak van iSelf bevorder je zelfsturend leren;
- Je hebt inzicht in eigen executieve functies en zelfsturing;
- Je schept verwachting over wat je op welke leeftijd mag en kunt verwachten.
Inhoud
Tijdens dit traject verkennen we op welke manier je leerlingen kunt begeleiden. Welke strategieën je kunt aanbieden en hoe je hen helpt om inzicht te krijgen in hun leerproces. Op deze manier vergroot je het schoolsucces van de leerling. Daarbij onderzoeken we wat je het beste kunt inzetten om de ontwikkeling van executieve functies te stimuleren. Bijvoorbeeld door middel van expliciete instructie. Vanuit het lectoraat Vernieuwingsonderwijs is de aanpak iSelf ontwikkeld. Deze wordt uitgelegd en getraind. Het stimuleren van executieve functies kan ook meer impliciet, bijvoorbeeld door het vergroten van het bewustzijn ten aanzien van executieve functies.