Workshops Game Didactiek voor Studiedagen

Activerende, innovatieve, inspirerende workshops:
Zoek je een bijzondere activiteit voor je studiedag of teambuilding? We verzorgen graag een online of inhouse activiteit waarmee je zowel veel plezier hebt als inspiratie opdoet voor je lessen.

Geen lezing, je gaat meteen aan de slag: “Doen is de weg!”
Je zoekt zelf uit hoe het werkt en onthoudt het zo veel beter.

Actueel workshopaanbod:


Kansen leren zien voor Educatieve kaartspellen
Voor elke les kun je eenvoudig kaartspelletjes ontwerpen. Elke les heeft een inhoud, dus elke les is te gamificeren. Je gaat het vanzelf zien als je het doorhebt.

In deze workshop leer ik je naar je les te kijken door de bril van bestaande kaartspelletjes.
Na afloop ga je naar huis met een ontwerp voor een eigen kaartspel.


Online Escaperoom: kennismaking met diverse platforms 
Een escaperoom is eigenlijk niks anders dan een reeks opdrachten, waarbij elke opdracht steeds een code oplevert om de volgende opdracht te ontsluiten en een stukje verder te komen.
Online is dit principe op heel veel manieren toe te passen. Van eenvoudig (demo) tot wat complexer (voorbeeld van zelf te maken point en clock adventure game).
In deze workshop ga je veel zelf doen.
Na afloop heb je een omgeving met een eerste aanzet voor je online escaperoom.


Skilltree met formatieve quizzen maken

In deze workshop ga je, na een theoretische inleiding over het opzetten van een structuur voor een eigen skilltree, aan de slag met het ontwerpen van een eigen skilltree . Deze kun je tijdens de les inzetten om de aandacht vast te houden, of na de les om het huiswerk uitdagender te maken.
Je leert allerlei eenvoudige technieken om morgen al gamification-elementen toe te passen in je les.
Na afloop kun je meteen aan de slag met de tips, of met het doorontwikkelen van het prototype dat je in de workshop hebt ontworpen.


Creatieve Workshop “Educatief spel bouwen met wat voor handen is”

In deze uitdagende workshop grabbel je met een team een aantal willekeurige spelonderdelen bij elkaar om samen een educatief van te maken. Het is een hele creatieve workshop, waar ondertussen toch stiekem een game-design structuur in is verweven.
Na afloop zul je in elk spel mogelijkheden zien om aan een les te koppelen.

meer info? info@gamedidactiek.nl

Over de spreker

Martijn Koops is de auteur van het boek Gamedidactiek en kent als geen ander de kracht van spellen als communicatiemiddel. Iedere boodschap vraagt om een ander soort spel. Als Gamedidacticus houdt Martijn ervan om games te ontwerpen voor uiteenlopende toepassingen. Overal ziet hij mogelijkheden om games in te zetten, en hij deelt deze kennis graag; met iedereen die het maar wil horen. Koops is ervan overtuigd dat de wereld er baat bij heeft als we in onze communicatie vaker gebruik maken van de games. Zo kunnen we niet alleen begrippen en kennis maar ook ervaringen en bewustzijn op een gestructureerde manier delen. Martijn is docent aan de Hogeschool Utrecht en past games en gamification in al zijn lessen toe.

Martijn heeft als gepromoveerd fysicus een stevige wetenschappelijke basis. In het bedrijfsleven is hij aan het eind van jaren ’90 begonnen met zijn onderzoek naar serious gaming. Momenteel werkt hij als docent aan de Hogeschool Utrecht en past hij de gametechnieken veelvuldig toe in zijn eigen lessen. Martijn is lid van The International Simulation And Gaming Association (ISAGA) en Simulation And Gaming Association The Netherlands (SAGANET) en mede oprichter van het online tijdschrift Homo Ludens Magazine (HLM). Hij is mede-organisator de jaarlijkse Conferentie Gamedidactiek exploiteert TheConferencegame.

In zijn presentaties licht Martijn toe hoe je games kunt inzetten om dingen uit te leggen, overtuigingen en onbewuste kennis zichtbaar te maken, of gewoon om een saaie klus leuker te maken. Zijn stijl is toegankelijk en to the point, zijn humor onderkoeld. Hij maakt dingen niet moeilijker dan ze zijn, maar vertelt wel hoe het zit. Het altijd aanwezige, overkoepelende, doel is om de toehoorder te inspireren en handvatten te bieden om zelf, de volgende dag aan de gang te gaan. Martijn houdt niet zo van ideologische vergezichten. Zijn motto: Doen is de weg.

Startdata en locaties

  • Op school datum in overleg1 bijeenkomst