Ouderavond: Veel kinderen krijgen tegenwoordig een diagnose. In een aantal gevallen is dat kloppend maar vaak hebben ouders zo hun twijfels of de diagnose wel past bij hun kind. Wat is nu het verschil, en wat zijn de overeenkomsten tussen beelddenken en dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD, Autisme en hoogbegaafdheid? En hoe geef je deze kinderen les? De meeste kinderen met een diagnose zijn ook beelddenkers en zijn gebaat bij onderwijs passend bij de beelddenkmanier van omgaan met lesstof.
Studiedag persoonlijkheidsprofiel
Wie jij bent en hoe jij leert en communiceert is voor iedereen anders. Zowel voor de collega’s waar je meer werkt als de leerlingen of studenten die jij in je klas hebt. Jouw persoonlijkheidsprofiel gaat je leven lang mee en is de basis waarmee leerlingen en studenten alles leren. Heel belangrijk dus dat je leert om met jouw eigen brein te werken. Ons onderwijssysteem gaat uit van een manier van leren. Er is bekend dat elke leerling anders leert maar hoe anders, daar houdt het systeem geen rekening mee.
Tijdens deze studiedag/workshop maak je kennis met de verschillende componenten van een persoonlijkheidsprofiel: De voorkeur van informatieverwerking (beelddenken of taaldenken), de intelligentie, de neurodiversiteiten, gender en andere eigenschappen. Dit gehele pakketje is wie jouw leerling is en bepaald hoe die leert. Dat deze verschillende componenten allemaal invloed hebben op het leerproces moge duidelijk zijn, aan jou de taak om uit te vinden welk pakketje jouw leerlingen hebben. Dat lijkt ingewikkeld maar dat is niet zo.
Via het persoonlijkheidsprofiel krijg je grip op
- Hoogbegaafdheid
- Hooggevoeligheid
- ADHD
- Autisme
- Dyslexie, dyscalculie, TOS en NLD
- Genderdiversiteit
De studiedag kan ingevuld worden naar eigen inzicht, flexibel in aanbod en interactief.
Leer hoe je al vanaf het allereerste begin dat leerlingen op school komen hoe je het onderwijs kunt aanvullen. Op het VO en BO verleggen we de focus op de leerling kennis laten maken met diens eigen brein zodat ze zelf uit het onderwijs kunnen halen wat ze nodig hebben. Aan jou de keus. Niet door al je lessen anders in te richten maar door je leerlingen en studenten mee te nemen op hun ontdekkingsreis naar hun eigen persoonlijkheid.