Visie en richtinggevend beleid opstellen

Uw vraag

U heeft de afgelopen jaren van alles gedaan om het onderwijs op uw school te verbeteren. Maar toch is de rode draad niet zo helder. De vraag leeft: welke kant willen we nu precies op met onze school? Wat is voor onze school de volgende stap?

‘Is de manier waarop wij ons onderwijs vormgeven in lijn met ons gezamenlijke verlangen?’

Onze werkwijze

Tijdens een studiedag denken we als team allereerst na over het waarom van ons onderwijs. Wat willen we eigenlijk bij de leerlingen zien als zij de school verlaten? Welke kennis, houding en vaardigheden willen wij hen bijgebracht hebben in de schoolperiode? De uitkomst van dit proces is het gezamenlijke verlangen.

Vervolgens krijgen we een richtinggevend kader aangereikt. We krijgen hierdoor zicht op de onderwijskundige stromingen en hoe die zich tot elkaar verhouden. Veel puzzelstukken vallen op hun plek en we gaan de actuele onderwijskundige discussies doorzien.

Daarna gaan we aan de slag met de beelden die we hebben bij kindgericht en gepersonaliseerd onderwijs. Wat zijn belangrijke elementen hiervan en praten we eigenlijk wel over hetzelfde? Dit verloopt middels een interactief proces waarbij kennis wordt aangereikt en er in wisselende groepen wordt nagedacht over enkele belangrijke aspecten van het onderwijs.

We reflecteren aan de hand van concrete voorbeelden op de huidige positie die we als school innemen en waar wij idealiter uit zouden willen komen.

Daarna analyseren we wat voor onze school de eerste stappen zouden kunnen zijn en middels welk vak we hieraan werken. We maken een globale planning voor de komende periode. Dit kan meteen dienen als inhoud van het schoolplan voor de komende jaren.

Extra mogelijkheden

Een van onze collega’s kan eventueel een mooie visualisatie maken van de opbrengst van deze studiedag. De meerjarenplanning blijft daarmee beter op het netvlies bij het team en kan een mooie plek in de school krijgen.

Teambuilding

Deze studiedag leent zich erg goed om te combineren met teambuildingsactiviteiten. Wij hebben hiervoor een samenwerking met HUMUS in Onderwijs. De onderwijsinhoudelijke onderdelen worden dan afgewisseld met activiteiten in de buitenlucht die inzicht geven in de teamdynamiek. Er is dan een professionele trainer aanwezig om deze activiteiten te begeleiden. Bekijk hiervoor het andere aanbod van wij-leren: Naar buiten! Visie bepalen en teamontwikkeling in één.

De investering

  • Een studiedag met het hele team
  • Optie: visuele weergave van de meerjarenplanning
  • Optie: teambuildingsactiviteiten

De voorwaarden

Dit proces kan met elk schoolteam uitgevoerd worden. Er zijn geen specifieke voorwaarden aan verbonden.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg1 bijeenkomst