Herken je je in deze uitspraken?
- De stichting heeft een nieuw koersplan/beleidsplan! Hoe maken we een passende vertaling naar de schoolplannen van elke school?
- Hoe kunnen we effectief en efficiënt tot een nieuw schoolplan komen dat inzicht biedt en activeert.
- Hoe stel ik mijn schoolplan op met input van mijn team en houd ik het tegelijkertijd helder, overzichtelijk en doeltreffend?
Bedoeling en inzet
Het in concept ‘vullen’ van het ‘schoolplan light’ – zo’n veertien A4’tjes, zes hoofdstukken, inclusief wettelijke eisen – is de kern van deze training.
Centraal staan: samen werken, samen leren, de collegiale dialoog en vooral veel denken en praten over de toekomst van het onderwijs op je school. Daarnaast krijg je een scala aan tips en tools over hoe je je team(s) op inspirerende wijze (mede-)eigenaar van het ‘schoolplan light’ kunt maken. Diverse voorbeelddocumenten die aan het schoolplan gerelateerd kunnen worden, worden tijdens de studiedag gedeeld en uitgewisseld. Voorbeelden daarvan zijn: een interne kwaliteitsanalyse, een meerjarenplan en een jaarprogramma.
Het ‘schoolplan light’ is opgebouwd uit de volgende hoofdstukken:
- De school en haar omgeving
- Uitgangspunten bestuur
- Ons schoolconcept
- Wettelijke opdrachten
- Analyse van de kwaliteit van de school
- Lange termijn-ontwikkelingen
Opbrengsten
Tijdens de intake bepalen we samen met de school de gewenste opbrengsten. Hierbij kun je denken aan:
- Je hebt kritisch je eigen toetsbeleid geëvalueerd: waarom, wie, wat en hoe toetsen we?
- Je kunt praktisch aan de slag met ‘Kleuter in beeld’.
- Je kunt verschillende rapportages inzetten om inzicht in de (brede) ontwikkeling van kleuters te krijgen.
- Je kunt een degelijke analyse opzetten.
- Je kunt je analyse vertalen naar input voor een beredeneerd aanbod.