In het onderwijs komt agressie helaas regelmatig voor. De incidenten zijn lang niet altijd even ernstig, maar de gevolgen voor de betrokkenen kunnen desalniettemin verstrekkend zijn. Het is daarom van belang dat onderwijsprofessionals bekwaam zijn in het omgaan met agressie, zowel ten bate van henzelf als ten bate van degenen voor wie zij verantwoordelijkheid dragen.
Wij raden aan om voorafgaande aan deze workshop eerst onze workshop over het voorkómen van agressie bij autisme te volgen. Beide workshops zijn complementair en volgen een doorlopende leerlijn. Andere workshop die we aanraden zijn de workshop AuismeBelevingsCircuit en de workshop Autisme in het onderwijs.
Mogelijke leerdoelen
- Welke eigenschappen van autisme de kans op agressie bevorderen
- Uitingen van verbale, fysieke en psychologische agressie
- Effectief handelen bij agressie vanuit leerlingen
- Effectief handelen bij agressie tussen leerlingen onderling
- Beheersing van uw eigen spanning
- Wat onmacht-agressie inhoudt
- De rol van stress bij het ontstaan van onmacht-agressie
- De rol van regie bij het ontstaan onmacht-agressie
- Effectief handelen bij onmacht-agressie
- Een coachende houding aannemen
- Komen tot een oplossing
- Wat macht-agressie inhoudt
- Effectief handelen bij macht-agressie
- De eigen grens effectief bewaken
- De agressor een spiegel voorhouden
- De agressor een keuze geven
- Wanneer u fysiek moet ingrijpen
- Hoe u fysiek mag ingrijpen
- … en nog veel meer…