De agenda’s van het onderwijs zitten op dit moment over- en overvol. Er heerst een klimaat van permanente overbelasting, terwijl de uitdagingen groot en complex zijn. Je hebt het zelf ongetwijfeld ook gemerkt. Het vraagt van jouw onderwijsteams dat ze leren om flexibel te kunnen inspelen op verandering, een hoge mate van betrokkenheid van professionals realiseren en permanent kunnen voldoen aan hoge verwachtingen van ouders, leerlingen en omgeving. Werken met een Agile Mindset helpt jullie bij het aangaan van deze uitdagingen en borgt veranderingen in de onderwijspraktijk op een duurzame manier.
Met ons teamscholingstraject geven we draagvlak aan jullie ideeën over de manier waarop het onderwijs beter georganiseerd kan worden. Daardoor realiseren jullie ongekende niveaus van betrokkenheid, kwaliteit en productiviteit. Dat zorgt voor resultaat én werkplezier.
DIT TRAJECT IS IETS VOOR JOUW SCHOOL ALS JULLIE:
- Echt aan de slag willen met verandering
- Streven naar een beter werkklimaat
- Van die ellenlange vergaderingen af willen, die niet of nauwelijks resultaten leveren
- Meer resultaat willen behalen in minder tijd
- (Weer) met plezier, inspiratie en energie willen werken
- Blij worden van het idee van zelfsturende (en daardoor betrokken) teams
- Begeleiding kunnen gebruiken in het begin, maar na een tijdje ook zelf aan de slag willen zonder ons
- Écht een verschil willen maken voor de leerling
DIT KUN JE VERWACHTEN:
Iedere Agile-coach van Tante Lean komt uit het onderwijs. Van leerkracht tot directeur; we hebben het onderwijs doorleefd en stuk voor stuk kennen we de slagen van de zweep. We snappen dus heel goed waar jullie vandaan komen en hoe we er samen voor kunnen zorgen dat er écht verandering plaats gaat vinden. Blijvende verandering, die ervoor zorgt dat je als school beter functioneert, blije, betrokken en energieke medewerkers hebt, snel en effectieve verandering kunt toepassen en de leerling centraal kunt stellen.
Hoewel elk teamscholingstraject uniek is, werken we volgens een duidelijk vast patroon met een een hoge ontmoetingsfrequentie – het Scrum framework. Dit framework – of deze werkvorm – draagt bij aan effectief, efficiënt en resultaatgericht samenwerken. Transparantie en communicatie zijn hierbij sleutelbegrippen.
We starten altijd met een zogeheten Kick-off. Tijdens de kick-off (in de vorm van een bootcamp) worden de belangrijkste uitgangspunten doorgenomen en het Agile-jargon geïntroduceerd. De opdracht wordt geformuleerd, werkgroepen gevormd en er wordt een stip op de horizon gezet.
Gedurende het jaar begeleiden we de teams, brengen we samen verandering teweeg maar willen we onszelf ook misbaar maken. Het is de bedoeling dat jullie als school na dit jaar zonder ons door kunnen. We werken daarom volgens het invoegen, toevoegen en uitvoegen principe. Waarbij we de eerste maanden nauw betrokken zijn, begeleiding bieden, maar aan het eind van het jaar we zorgen dat het team zelforganiserend is geworden en ons niet meer nodig heeft.
INVOEGEN
Samen zorgen we ervoor dat het Scrum-framework ingeoefend en deze manier van werken gaat leven.
TOEVOEGEN
De eerste aanpassingen vinden plaats in de organisatie. Teams voelen dat ze een verschil maken.
UITVOEGEN
Jullie zijn klaar voor de volgende stap. We leiden een aantal medewerkers op tot Agile-coach, die het stokje van ons overnemen intern.
PRAKTISCHE INFORMATIE OVER DE OPLEIDING
LOCATIE:
Bij jou op school
VOOR WIE
Onderwijsteams in het po, vo, mbo, hbo en wo.
START MOGELIJKHEID
In overleg
DUUR:
1 jaar