Inleiding en doelgroep
Programma’s op het gebied van onderwijs, leren en innoveren, bestuur en bedrijfsvoering worden gemeengoed in de educatieve sector. Scholen en onderwijsketenpartners zoals gemeenten, jeugdzorg, woningcorporaties, kenniscentra en educatie dienstverleners werken hierbij vaak nauw samen. Elk geslaagd programma draagt bij aan de verbetering van de kwaliteit en innovatiekracht van het onderwijs. Project- en programmamanagement zijn dan ook belangrijke innovatie competenties.
De introductiecursus CPGO is bestemd voor (a.s.) programmacoördinatoren, programmamanagers en projectleiders die betrokken zijn bij kleinschalige of (deel)programma’s, bijvoorbeeld rond passend onderwijs en samenwerkingsverbanden, de herprogrammering in het mbo en de profilering met zwaartepunten in het hbo of op het gebied van onderwijshuisvesting zoals bredescholen.
Doelstelling en inhoud
Na afloop van de cursus kun je omgaan met de organisatiekant, menskant en onderwijskant van programma’s in de educatieve sector. Omdat programma’s vaak gaan om organisatie- en veranderprojecten is er extra aandacht voor onderwerpen zoals cultuur- en verandermanagement, teamontwikkeling, leiderschap, schoolorganisatie, context en cultuur. Tijdens de cursus werk je je eigen programmavoorstel verder uit aan de hand van de methoden MSP® (organisatiekant), Regievoering zonder Macht (menskant) en Programmaen Projectmanagement op School (onderwijskant). Samen leveren ze de “hard skills” en “soft skills” van programmamanagement in onderwijs context.
Alles wordt geïllustreerd met voorbeelden van programma’s op school. Je krijgt uitgebreide persoonlijke feedback door individuele vragenlijsten gekoppeld aan de theorie.
Blended en Action Learning
Je volgt klassikaal onderwijs én e-Learning onderwijs en brengt je eigen (deel)programma in als voorbeeld én voor intervisie. Je schrijft afsluitend een actieplan met persoonlijke en organisatiedoelstellingen voor de professionalisering van programmatisch werken op jouw school.
Resultaat cursus CPGO
• Je bent een betere gesprekspartner voor alle betrokkenen: opdrachtgevers, programmamanagers, projectleiders en projectmedewerkers
• Je hebt inzicht in de vertaling van beleidsplannen naar programma’s en projecten
• Je kunt realistische doelen stellen
• Je kunt beter samenwerken in programma’s en projecten
• Je hebt inzicht in de interne organisatie
• Je hebt meer zicht op de omgeving (gemeente, jeugdzorg)
• Je programmatische vaardigheden zijn verder ontwikkeld
• Je hebt je innovatie competenties versterkt
Cursus CPGO in het kort
Doelgroep: Professionals bij scholen en onderwijsketen-partners die als programmacoördinator, (deel) programmamanager of projectleider betrokken zijn bij kleinschalige programma’s
Start en locatie: Voorjaar en najaar, o.a. Utrecht en Groningen
Doorlooptijd: 2 dagen, 3 weken
Studiedagen: Tweewekelijks, 09:30 – 16:30 uur
Studiebelasting: Ca. 28 uur, 1 ECTS, incl. bijeenkomsten en e-Learning
Investering: € 1.250, – vrijgesteld van BTW, inclusief studiemateriaal en catering-arrangement
Resultaten: Certificaat Cursus Programmamanagement in het Onderwijs