Wil jij autonomie, ondernemingszin en zelfsturing bij leerlingen vergroten?
Wil jij scholen in België bezoeken rondom een rijke leeromgeving?
Wil jij verdieping geven aan de begrippen betrokkenheid en welbevinden?
Sinds 2016 zijn er al meer dan tien (incompany) studiereizen naar Leuven georganiseerd. Iedere keer weer een groot succes!
Je wordt getrakteerd op een inspirerend programma dat volledig in het teken staat van betrokkenheid en welbevinden bij kinderen als kern van ervaringsgericht onderwijs in Leuven, waar een rijke leeromgeving meer is dan uiterlijk vertoon. De reis bevat een mooie afwisseling van luisteren, doen en ervaren.
Betrokkenheid en welbevinden van kinderen is een belangrijke voorwaarde om tot ontwikkeling te komen en dus belangrijk voor het realiseren van goed onderwijs. Kinderen met een hoge betrokkenheid hebben een hoge concentratie, zijn tijdvergeten bezig en stellen zich open. Ze voelen zich van binnenuit gemotiveerd om met de activiteit aan de slag te gaan. Betrokkenheid (en welbevinden) zijn met al deze kenmerken dè condities voor het realiseren van diepgaand leren.
Tijdens deze studiereis ontdek je hoe je de betrokkenheid en het welbevinden van kinderen kunt verhogen door zelfregulatie te stimuleren en te focussen op de factoren van een rijke leeromgeving. Je ontdekt hoe je jouw onderwijs zo kunt inrichten en ontwerpen dat het betekenisvol is voor de kinderen.
Georganiseerd in samenwerking met CEGO Leuven.
Opbrengsten
- Je brengt een bezoek aan meerdere Vlaamse scholen waarin je een school in bedrijf kunt zien en zelf ervaart 1) hoe een rijke leeromgeving eruit kan zien en 2) hoe eigenaarschap van leerlingen gestimuleerd wordt.
- Je ontvangt lezingen van inspirerende sprekers.
- Je neemt deel aan werksessies waarin je de indrukken die je hebt opgedaan, kunt koppelen aan jouw eigen praktijk.
Voor wie?
- Team of leraren die op zoek zijn naar ideeën om een rijke en uitdagende leeromgeving te creëren.
- Onderwijsprofessionals die betrokkenheid in zijn/haar organisatie (school/kinderopvang) hoog in het vaandel heeft staan.
- Onderwijsprofessionals die nieuwsgierig zijn naar hoe Vlaamse scholen ervaringsgericht onderwijs in de praktijk brengen.
- Onderwijsprofessionals die meer willen weten over welbevinden en betrokkenheid en hoe zich dit verhoudt tot zelfregulatie.