Studiedag Haal meer taal uit meertaligheid!

Inhoud – Haal meer taal uit meertaligheid!

Leerlingen die de klas in komen en nog geen of niet goed Nederlands spreken: kinderen van arbeidsmigranten, vluchtelingen of expats. Soms komen deze leerlingen in een taal-/schakelklas terecht, waar ze een bepaalde periode worden ondergedompeld in de Nederlandse taal en cultuur. Soms komen deze leerlingen ook direct bij jou in de klas.

En ja, dan herken je misschien de volgende vraagstukken:

  • Kan ik de leerlingen op de speelplaats in hun eigen taal laten spelen?
  • Ik spreek zelf hun moedertaal niet en versta deze niet. Wat nu?
  • Wat doe ik als leerlingen alleen leerlingen blijven opzoeken die hun moedertaal spreken? Hoe kan ik de interactie met andere kinderen stimuleren?
  • Moet ik tijd investeren in de moedertaal van de leerling of juist in het leren van de Nederlandse taal? Hoe verdeel ik de tijd hierin?

Zomaar wat vragen en onzekerheden die door je hoofd kunnen gaan als je in je klas te maken hebt met leerlingen die tweetalig of vooral vanuit hun thuistaal opgroeien.

Tijdens deze studiedag kijken we naar kansen die meertaligheid biedt in de taalontwikkeling van leerlingen. We staan stil bij hoe jij en je collega’s kijken naar meertaligheid. We kijken hoe de taalvaardigheid van leerlingen die meertalig opgroeien zich ontwikkelt. Welke fasen deze leerlingen doorlopen als ze nieuw in jouw klas komen. Hoe jij als leerkracht een positieve bijdrage kunt leveren aan de (taal)ontwikkeling van de meertalige leerling(en). En welke rol je de ouders kunt geven in het ondersteunen van hun kinderen. Dit alles met concrete en praktische voorbeelden waar je meteen de volgende dag mee aan de slag kunt!

Aan het einde van de studiedag zie je in hoe je van meertaligheid een kracht maakt in plaats van dat het een last is! Zowel voor jou als voor je leerlingen.

Startdata en locaties

  • Helmond 23 sep. 20251 bijeenkomst€ 410Incl. Dobbelwoorden