Algemeen
- Doelgroep: Deze cursus is bedoeld voor leraren en schoolleiders en geeft een algemene introductie op sociaal-emotioneel leren (SEL). Ook interessant voor iedereen die te maken heeft met pedagogiek of onderwijskunde of daarin geïnteresseerd is.
- Studieduur: 3 uur
- De cursus bestaat uit 3 thema’s en meerdere subthema’s.. Na elk subthema wordt er 1 van de volgende soorten vragen gesteld:
- Kennisvragen
- Open vragen
- Reflectievragen
Inhoud
- Wat is SEL?
- SEL
- Competenties
- Het SEL-Wiel
- De vijf SEL-competenties
- Besef van zichzelf
- Zelfmanagement
- Besef van de ander
- Relaties hanteren
- Keuzes maken
- Onderzoek en programma’s
- Onderzoek en SEL
- Programma’s voor SEL
Leerdoelen
- Je kent de begrippen sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO) en sociaal-emotioneel leren (SEL) en kan uitleggen wat de verschillen tussen SEO en SEL zijn.
- Je weet welke vijf SEL-competenties er zijn en welke gedragingen horen bij elke competentie.
- Je weet wat onderzoek zegt over het gebruik van SEL-programma’s in de klas en kan zelf een geschikt SEL-programma vinden via een database.
Materialen
- Artikelen
- Video’s
- Verschillende soorten vragen
Toetsing
Je hebt de cursus behaald door minimaal 70% van de vragen correct te beantwoorden.
Waarom deze cursus?
- Theorie
In deze cursus leer je wat SEL en het SEL-wiel inhouden, welke SEL-competenties er zijn en hoe die tot uiting komen en leer je over de effectiviteit van SEL-programma’s. - Reflectie
Je denkt na over op welke wijze SEL wordt vormgegeven op jouw school en de SEL-competenties. Je vormt een mening over de effectiviteit en het gebruik van SEL interventies. - Praktische handvatten
In de cursus worden allerlei handvatten gegeven voor het trainen van een sociale vaardigheid in deelstappen en het kiezen van de juiste SEL-interventie. Hierdoor leer je SEL (deels) vormgeven op school. Ook kan je door de informatie over de SEL-competenties beter zien waar je leerlingen zich in kunnen ontwikkelen.