Inleiding en doelgroep
Leraren, docenten en teamleiders worden steeds vaker betrokken bij onderwijskundige projecten, zoals een hoogbegaafdenklas, tweetalig onderwijs, vakcolleges of het associate degree. Hierdoor ontstaat behoefte aan professionalisering van projectmanagement op school. Daarnaast is er voor de functiemix ook de wens tot formele kwalificering van docent-ontwikkelaars en docentprojectleiders.
De leergang LPMO is bestemd voor onderwijs professionals die zich (verder) willen bekwamen en laten certificeren op het gebied van projectmanagement in het onderwijs.
Doelstelling en inhoud
Je leert omgaan met de organisatiekant, menskant en onderwijskant van projecten op school. Onderwijs-projecten zijn vooral organisatie- en veranderprojecten. Er is daarom extra aandacht voor de menskant (project- en verandermanagement, teamontwikkeling en leiderschap) en voor de onderwijskant (schoolorganisatie, context en cultuur) van projecten op school.
Na afloop kun je onderwijskundige projecten (in en om de klas) succesvol opzetten, inrichten, uitvoeren, opleveren en afsluiten. Je maakt kennis met de projectmanagementmethoden:
• PRINCE2® (organisatiekant)
• PMC/Projectmatig Creëren (menskant)
• PMOS/PM op School (onderwijskant)
Samen leveren ze de competenties voor de harde en de zachte aspecten van projectmanagement: methoden & technieken voor projectbeheersing en vaardigheden & gedrag om met enthousiasmerend leiderschap spirit en flow te creëren, waardoor je de mensen in je team én op school in beweging kunt krijgen.
Dit wordt geïllustreerd met aansprekende voorbeelden van projecten op school. Je krijgt uitgebreide persoonlijke feedback door tal van individuele vragenlijsten gekoppeld aan de besproken theorie.
Leergang LPMO in het kort
Doelgroep: Professionals werkzaam bij onderwijs- instellingen en onderwijs ketenpartners die als (deel)projectleider of projectmedewerker (gaan) deelnemen aan projecten
Start en locatie: Voorjaar en najaar, o.a. Utrecht en Groningen
Doorlooptijd: 4½ dag, 3 maanden
Studiedagen: Tweewekelijks; 09:30 – 16:30 uur
Studiebelasting: Ca. 140 uur, 5 ECTS, incl. bijeenkomsten en e-Learning
Investering: € 1.950,- vrijgesteld van BTW, inclusief studiemateriaal en catering-arrangement
Resultaten: Diploma LPMO, titel CPAE® en het officiële (internationaal erkende) PRINCE2® Foundation certificaat
Resultaat Leergang LPMO
• Je bent een betere gesprekspartner voor alle betrokkenen bij projecten: opdrachtgevers, projectleiders en projectdeelnemers
• Je hebt inzicht in de vertaling van beleidsplannen naar project- en teamdoelen
• Je kunt beter samenwerken in een projectteam
• Je hebt meer inzicht in de interne organisatie
• Je hebt beter zicht op de onderwijsomgeving (gemeente, jeugdzorg, wonen)
• Je projectvaardigheden zijn verder ontwikkeld
• Je kunt realistische doelen stellen
• Je hebt als projectmanagement professional in het
= onderwijs je innovatiecompetenties versterkt
Blended en Action Learning
Je volgt klassikaal en e-Learning onderwijs en past alles toe in je eigen schoolomgeving. Je brengt je (deel)project in voor intervisie en schrijft een afsluitend reflectieverslag en actieplan met persoonlijke en organisatiedoelstellingen voor de professionalisering van projectmatig werken op jouw school.
Het resultaat
Bij succesvolle afronding ontvang je het Diploma LPMO en het (internationaal erkende) PRINCE2® Foundation certificaat. Daarna mag je als Certified Projectmanagement Associate in Education de (internationaal beschermde) titel CPAE® achter je naam voeren, zodat je herkenbaar bent als project professional in het onderwijs.