Oog voor interactie

Taal en interactievaardigheden

Als pedagogisch medewerker ben jij de hele dag met kinderen in de weer. De manier waarop je met de kinderen omgaat, bepaalt in hoge mate of zij zich prettig en gezien voelen in de groep, of ze hun eigen keuzes volgen en vol initiatief aan de slag gaan, en of ze lekker en betrokken spelen – alleen of met andere kinderen.

In ons dagelijks werk hebben we allemaal de neiging om te laten zien hoe goed we zijn. In deze training mag je dat lekker loslaten. Om nieuw gedrag te leren moet je jezelf namelijk toestaan om fouten te maken, om te experimenteren met nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden. Je ervaart wat voor jou werkt en wat het positieve effect daarvan is zodat je het de volgende dag op je werk herkent en toepast.

Inhoud

De training is opgebouwd uit twee leergebieden:

1: Interactievaardigheden:

De training ‘Oog voor Interactie’ versterkt jouw professionele kwaliteit en zoomt in op zes NCKO-interactievaardigheden met een werkwijze die kindvolgend is:

  • Sensitieve responsiviteit
  • Respect voor autonomie
  • Structureren en leidinggeven
  • Praten en uitleggen
  • Ontwikkeling stimuleren
  • Begeleiden van onderlinge interactie.

2: Reflectie en leren van en met elkaar:

In deze training leer je met collega’s in gesprek te gaan over pedagogisch handelen en professionele groeikansen. Je leert constructieve feedback te geven en te ontvangen in reflectie op zelfgekozen filmopnames uit je eigen werksituatie.

*Het boek ‘Interactievaardigheden. Een kindvolgende benadering’ (Strik & Schoemaker; 2014) is de theoretische basis van de training en dient voor elke cursist aangeschaft te worden (€ 29,90).

Opzet

De training ‘Oog voor interactie’ omvat:

  • Zes groepsbijeenkomsten
  • Huiswerkopdrachten die passen in de eigen werksituatie
  • Een individueel coachingsgesprek
  • Een eindgesprek in kleine groepjes
  • Persoonlijke begeleiding door de trainer

Iedere cursist krijgt een eigen werkboek 0-4 jaar of 4-12 jaar.

Doelgroep

Pedagogisch medewerkers in kinderdagverblijven (0 tot 4 jaar) en buitenschoolse opvang (4 tot 12 jaar). Voor beide werksoorten is een eigen cursistenwerkboek gemaakt, waarin de interactievaardigheden heel concreet naar de verschillende leeftijdsgroepen vertaald zijn.

Intake

Voorafgaand heb ik een intakegesprek met de directie of coördinator van het team van deelnemers. Hierin bespreken we de inhoud van de bijeenkomsten, de coaching op locatie, de mogelijkheid voor (eigen)beeldopname, stemmen we de verwachtingen af en inventariseren we specifieke wensen.

Subsidie

Deelname aan deze training is kostendekkend. Subsidie kan worden aangevraagd door de houder van een kindercentrum, peuterspeelzaal of een gastouderbureau bij het Agentschapszw.