Onderwijs aan nieuwkomers

Wil je in jouw school, bestuur of samenwerkingsverband het onderwijs aan nieuwkomers en meertalige leerlingen beredeneerd vormgeven, dan bieden wij een keuze uit diverse thematische bijeenkomsten. Welk aanbod passend is, stemmen wij graag met je af.

Opbrengst

Je verwerft kennis en vaardigheden om het onderwijsaanbod op je school aan nieuwkomers vorm te geven.
 

Over het programma


Heb jij nieuwkomers in de groep? Dan kan het Marnix Onderwijscentrum op maat helpen te professionaliseren. We denken graag met je mee hoe onze scholing je huidige onderwijs kan versterken. Zo dragen we bij aan een duurzame ontwikkeling van het onderwijs aan nieuwkomers in jouw school. 

Om een zo adequaat mogelijk professionaliseringsaanbod samen te stellen, gaan we graag in gesprek over de vraagstukken die in de school/scholen leven. Tijdens een vrijblijvend online intakemoment lichten we de inhouden van deze bijeenkomsten toe en stemmen we graag af op de context van jouw school/bestuur/samenwerkingsverband.  

  • Het professionaliseringsaanbod kan uit de volgende thema’s samengesteld worden:  
  • Taalverwerving en NT2, vanuit een meertalige blik
  • Taal- en begripsontwikkeling door mondelinge taalvaardigheden in (leer-)gesprekken
  • Van mondelinge gesprekken naar het schrijven van teksten (in verschillende genres)
  • Het ondersteunen van taal in alle vakken door het bieden van taalsteun (voor-tijdens-na)
  • Het ondersteunen van lezen met begrip en/of het leren lezen van nieuwkomers
  • De rol van de moedertaal tijdens het leren van het Nederlands en de inhouden van de vakken
  • Het pedagogisch groepsklimaat en de rol van sociaal-emotioneel leren hierin
  • Traumasensitief lesgeven: wat is de rol van de leerkracht wél en wat niet
  • Omgaan met afscheid nemen, verlies en rouw na een migratie
  • Educatief partnerschap met de meertalige ouder ontwikkelen
  • Van intake naar ontwikkelingsplan, monitoring en evaluatie/toetsing
  • Etc. 

Bij het ontwerpen van dit professionaliseringsaanbod gaan we uit van minstens drie bijeenkomsten van gemiddeld drie uur. Tussen de bijeenkomsten voeren de deelnemers van dit scholingstraject een passende opdracht in de eigen groep uit.  

Samen met een interne werkgroep en/of professionele leergemeenschap afstemmen of het houden van tussentijdse werkbijeenkomsten voor een duurzame verankering in de school kan worden besproken.
Daarnaast wordt ook de mogelijkheid geboden om onder begeleiding van onze experts het nieuwkomersbeleid te schrijven of te actualiseren.
 

Voor wie?

Reguliere scholen, taalscholen, taalklassen met gemiddeld minstens 25 procent nieuwkomers/meertaligen per groep, regio-academies of samenwerkingverbanden 

Startdata en locaties

  • Utrecht datum in overleg3 bijeenkomsten