Tijdens de training komen de volgende zaken aan bod:
- Uitwisseling van praktijkervaringen en formulering van de eigen leerdoelen.
- Wat is nu eigenlijk agressief gedrag? Welke emoties en motieven zijn hiervoor de aanleiding?
- Op welke wijze kunnen wij escalatie van agressie en conflicten voorkomen? Er zijn mensen die nauwelijks agressie ontmoeten, terwijl anderen agressie als het ware oproepen.
- Benadering van agressiesituaties. De manier waarop u anderen benadert, aankijkt of te woord staat is doorslaggevend voor het verder verloop van de ontmoeting.
- Toch agressie? Wat nu? Hoe om te gaan met agressieve/ gewelddadige uitingen. Technieken en tactieken.
Algemeen
Docenten, conciërges, onderwijsassistenten en overig ondersteunend personeel kunnen binnen de schoolomgeving geconfronteerd worden met lastig en asociaal gedrag. Het negatieve effect van deze confrontaties op de motivatie en het plezier waarmee men werkt is groot. Voor OP en OOP is het daarom van belang dat zij leren zich in deze situaties weerbaar op te stellen, waardoor zij zowel psychisch als fysiek minder kwetsbaar zijn. Tijdens de 1-daagse training ‘Omgaan met asociaal en agressief gedrag’ leren cursisten hoe ze effectief en zelfbewust kunnen optreden in werksituaties binnen de school waarin ze met opstandigheid, verontwaardiging, weerstanden en (verbaal) geweld geconfronteerd worden. Ze leren daarbij hoe ze ongewenst en asociaal gedrag kunnen corrigeren en op welke wijze ze bij diverse confrontaties met (verbale) weerstand en boosheid de-escalerend kunnen optreden. Cursisten krijgen tijdens de training een aantal praktische handvatten aangereikt, waarmee zij direct aan de slag kunnen.
Inhoud
De hele dag staat in het teken van het oefenen van communicatieve – en handelingsvaardigheden bij de confrontatie met asociaal en agressief gedrag. Door trainer en acteurs worden situaties nagebootst die regelmatig voorkomen in de dagelijkse praktijk van de deelnemers.
De volgende zaken komen tijdens de training aan bod:
• Aanspreken van (on)bekende leerlingen op asociaal gedrag en handelen, bijv. bij opstandigheid, brutaliteit of overtreding van klas/huisregels;
• Contact maken en communiceren met leerlingen en -ouders in conflict- en weerstandsituaties
• Hoe te handelen bij verschillende vormen van verbale en non-verbale agressie. Hoe krijg ik de situatie weer onder controle? Welke benadering kies ik? En, welke juist niet?
• Begrenzen van agressie en voorkomen van escalatie;
• Stappen bij het ingrijpen: strijd negeren, contact maken, actief luisteren, confronteren, begrenzen en afronden:
• Werken aan een professionele en zelfbewuste grondhouding. Reguleren van eigen spanningen, emoties en angsten;
Tijdens de trainingsdag worden situaties nagebootst en rollenspellen geoefend die regelmatig voorkomen in de dagelijkse praktijk van de deelnemers (bv. agressief gedrag bij pubers, docent die (verbaal) bedreigd wordt). Middels acteurs wordt gezorgd voor realistisch tegenspel.