Je beheerst niet alleen de vaardigheden van een excellente coach, maar wilt nu ook een verdiepingsslag maken. In de eerste plaats vereist professioneel coachen zelfbewustzijn, zelfkennis, compassie en maximale evenwaardigheid met de ander. Daarnaast leren we optimaal gebruik te maken van onze intuïtie. Hoe gaan we daar zo effectief mogelijk mee om?
Beschrijving
In deze masterclass leert u een aantal coachende vaardigheden te verdiepen. Bovendien werkt u aan uw eigen overtuigingen. Uw waarneming als coach wordt verbeterd en u leert omgaan met emoties van de ander. U krijgt nog meer handvatten om moeilijke terreinen effectief te benaderen. Zo leert u nieuwe theorieën zoals de kernreflectie van Korthagen en het stellen van Socratische vragen. Hoe is dit toepasbaar in uw eigen manier van werken? Maar ook de relatie tussen intuïtie en empathisch reageren en hoe past u dit toe? Daarnaast bespreken we de uitgangspunten van een bipolaire levenshouding. En tenslotte: welke technieken uit de psychologie zijn bruikbaar in de coachingspraktijk?
Resultaten
RESULTATEN VOOR U:
- U kunt uw eigen intuïtie beter inzetten.
- Dit deel geeft u nog meer gereedschap voor effectief coachen. Zoals het inzetten van kernreflectie en de goede (Socratische) vragen stellen. En ook de uitgangspunten van een bipolaire levenshouding.
- U herkent sneller patronen in uw eigen benadering als coach. U leert hier bovendien effectief mee om te gaan.
- Zowel coachen op het zelfbeeld en de opvattingen als op de levenshouding.
- Bovendien leert u de theorie van de IJsberg van McClelland.
RESULTATEN VOOR UW SCHOOL:
- Coaching is een manier om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. U kunt hiermee onderwijsvernieuwing stimuleren.
- De school kan betere begeleiding bieden. Zowel aan startende als ervaren leraren die dreigen vast te lopen.
- De effectiviteit en de resultaten van deze leraren neemt toe. Ook de resultaten van de leerlingen zullen verbeteren.
- U kunt als coach uw school helpen de uitval van leraren te verminderen.
Onderwerpen
DAG 1:
- Werken met zowel intuïtie als empathisch reageren.
- Socratische vragen stellen.
- U leert daarnaast filteren in een coachingsgesprek.
- Evenals dat u leert werken met belemmerende overtuigingen.
- Werkwijze: zowel door oefenen door te doen en te ervaren als te reflecteren in de nabespreking. Daartoe bekijken en analyseren we beeldfragmenten.
DAG 2:
- Begrenzingen in coachingstrajecten.
- Vervolgens verdieping in de aanpak na de analyse.
- Hoe werkt ons brein in coachingstrajecten (evidence based)?
- Workshop Bipolaire levenshouding door Armando Theunisse.
- Werkwijze: theorie wordt vertaald naar praktijk. We passen daartoe verschillende nieuwe technieken toe. En we onderzoeken vervolgens de werking daarvan.
DAG 3:
- Reflecteren op gesprekken.
- Zelfbepaling, zelfkennis, zelfcompassie en autonomie.
Werkwijze
We oefenen vanuit verschillende invalshoeken. Daarnaast werkt u tussentijds aan uw vorderingen. U houdt daarvoor ook een portfolio bij. Hierin geeft u uw ontwikkeling weer. Het bestaat aan de ene kant uit gespreksverslagen. Anderzijds reflectie op het geleerde en van het effect van het toepassen van het geleerde in de school. U probeert ook weer uw ontwikkeling te koppelen aan de theorie van de training.
Praktische informatie
- Voor: zowel leidinggevenden als coaches in het onderwijs met aantoonbare vaardigheden van de excellente coach.
- PO, VO, MBO
- Tijden: 10.00-16.00 uur
- Trainer: Martie Slooter
- Locatie: regio Utrecht
- Prijs:€ 1125,00 incl. digitale materialen, koffie/thee en lunch.