Scholen veranderen voortdurend volgens redelijk herkenbare patronen. Na de pioniersfase (de start van de school) ontstaan voorspelbare patronen (consolidatie), gevolgd door groei. Op enig moment raakt de organisatie verstrikt; het ziekteverzuim is te hoog, de resultaten van leerlingen lopen terug, er ligt een slecht inspectierapport of er zijn veel ouders die komen klagen. Welke problemen zitten er onder deze symptomen verborgen? Waar gaat deze ‘crisis’ over?
Kansen
Een betekenisvol antwoord maakt van de crisis een kans, een kans om verder te professionaliseren. Dat antwoord moet van de schoolleider komen. Wij bieden executive coaching aan. We nemen ruim 25 jaar ervaring in organisatieontwikkeling in het onderwijs mee. We zijn een sparringpartner die patronen herkent en een gids kan zijn.
Voor wie
Voor (bovenschools) directeuren.
Inhoud
De leiders van de toekomst moeten waarden en visie hebben, authentiek en wendbaar zijn, in innerlijke harmonie verkeren en doelgericht zijn. Leiders van de toekomst zouden – naar onze mening verplicht – eerst zelf een reis in persoonlijke ontwikkeling moeten ondernemen om de titel leider te verdienen. Wij leven in een wereld die onmiddellijke bevrediging nastreeft en zelfs verwacht, maar leiderschapskwaliteiten zijn niet iets waar je snel en makkelijk aan komt.
Resultaat
Samen spreken we een traject af en formuleren een helder doel, waarin de gewenste verandering verwoord wordt. Zo meten we het succes van de coaching en werken we doelgericht naar een concreet resultaat toe.
Coaching gaat over veranderen, over leren of juist over afleren. Dat vraagt veranderkracht. Coachingstrajecten zijn maatwerk en gaan uit van jouw specifieke vraag. Wil je je prestaties verbeteren, een probleem oplossen of je een competentie eigen maken?
We bieden een plek waar je gezien wordt, kennis opdoet, oefent met technieken, fouten mag maken, conflicten onderzoekt en je behoeften ontdekt. Onze ervaren coaches zetten zich samen met jou in om je verder te helpen. Zodat je dit nieuwe inzicht omzet in handelen – het begin van meesterschap.
Werkwijze
De verandering
Het fenomeen dat ten grondslag ligt aan de uitdaging wordt onderzocht, aangepakt en omgebogen.
Hiervoor onderscheiden we drie fases:
- Onderzoeksfase: alle puzzelstukjes worden verzameld door uitgebreid onderzoek en interviews.
- Verhelderingsfase: het centrale thema wordt (h)erkend en er wordt een handelingsplan opgesteld.
- Veranderfase: inzicht wordt omgezet in handelen. De directie wordt ondersteund in de implementatie en uitvoering en eventuele bijstelling van het handelingsplan op basis van feedback en ervaringen. Waar nodig wordt coaching ingezet.