Leesplezier, dat is van belang

Technisch lezen – leesplezier

Leesplezier en leren lezen zijn de belangrijkste doelen voor een basisschool. Het start al bij de kleuters waar oneindig veel geoefend wordt met letters. In groep 3 gaat het helemaal los. Er is heel veel aandacht voor het technisch lezen. Voor de meeste kinderen is het een prachtige tijd. Een wereld gaat open die voorheen nog onbekend was.

Snel lezen is prachtig maar goed lezen is nog mooier.

Toch zie je na het eerste half jaar groep 3 een kentering komen in de motivatie van sommige leerlingen. De methode die gebruikt wordt is niet langer nieuw. De routines zijn er ingeslepen en de kinderen weten zelf heel goed of ze kunnen lezen of niet. Dit besef is niet voor ieder kind een feestje. Hetzelfde effect is er wanneer een methode aangeschaft wordt voor groep 4 en oudere kinderen. Het is prachtig dat het er is en toch denken we dat plezier in technisch lezen minstens zo belangrijk is dan het platte oefenen van woordrijen of het lezen van boekjes zonder betekenis.

Motivatie krijg je niet door dag in dag uit dezelfde werkvormen en boekjes aan te bieden. Soms echt even verder kijken dan wat normaal is.

Leesplezier, dat is van belang.

Leesscores gaan significant omhoog als er wordt ingezet op technisch lezen. Er zijn vele verschillende oefeningen die het leesonderwijs een enorme boost kunnen geven. Tijd en de juiste technieken zullen voor ontwikkeling zorgen. Alle leerlingen kunnen met de juiste aandacht leren lezen op het niveau wat bij hun past.

Wat bieden wij aan:

In twee middagen van twee uur (of een ochtend) laten we leerkrachten zien en ervaren welke mogelijkheden er zijn om het leesonderwijs een positieve impuls te geven. We reiken vele verschillende werkvormen aan. De verscheidenheid van werkvormen zal er voor zorgen dat er voor elke leerkracht/ klas iets bijzit wat heel goed bruikbaar is. Tijdens de scholing delen we een hand-out uit waarbij alle activiteiten die gebruikt zouden kunnen worden staan uitgeschreven.

Daarnaast gaan we helpen met een schema wat in iedere klas bruikbaar is. In dit schema staan verschillende werkvormen na keuze in de tijd weggezet.

De twee middagen zijn plezierig en praktisch. Geen duffe cursus met moeilijke theorie. Dit is een cursus waarbij de leerkrachten handvaten krijgen om direct toe te passen in de klas.

Er aan trekken is niet de manier. Met plezier lezen is veel belangrijker dan gedwongen te moeten lezen.

Voor wie:

  • scholen die verschillende technieken willen inzetten om het technisch lezen te verbeteren.
  • leerkrachten die leesplezier hoog in het vaandel hebben staan
  • scholen die willen dat lezen in de groep leuk wordt en waarbij iedereen ontwikkeling laat zien.

Deze scholing kan ook in combinatie met technisch lezen interventies.

Docent:

Annelies Brouwer is Mindmapspecialist. Ze heeft veel ervaring in het geven van scholingen over dit onderwerp. Annelies is naast Mindmapspecialist werkzaam als interim intern begeleider en geeft teamscholingen.

Meindert Tjerkstra is specialist Taal. Hij geeft cursussen en teamscholingen zoals ‘Technisch lezen’, ‘herintrederscursus’ en ‘Flitskaarten’. ICT en alle mogelijkheden die daarbij horen hebben zijn interesse. Meindert heeft ruime ervaring in het basisonderwijs als leerkracht, intern begeleider en (interim) directeur.

Incompany

Deze schoolbegeleiding wordt incompany, dus binnen je eigen school of bestuur en met een eigen samengestelde deelnemersgroep, aangeboden. Wij zorgen ervoor dat de accenten van de training worden aangepast aan jullie situatie. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.