Net begonnen als schoolleider in het middenmanagement, als bijvoorbeeld teamleider of afdelingsleider? En zoek je reflectie op en verdieping van je leidinggevende kwaliteiten? Dan geeft het leertraject Beginnend schoolleider een gefundeerde basis en impuls voor je nieuwe rol als schoolleider. In dit leertraject vergaar je kennis over leidinggeven in het onderwijs en reflecteer je samen met collega-schoolleiders op je nieuwe rol en de uitdagingen waar je mee te maken hebt. Gun jezelf een goede start en een zachte landing in je nieuwe rol!
Voor wie?
Dit leertraject is bedoeld voor schoolleiders in het middenmanagement (teamleiders, afdelingsleiders, unitleiders etc.), met maximaal twee jaar ervaring. Het gaat dus om functies waarin je verantwoordelijk bent voor het aansturen van een groep docenten en bijvoorbeeld voor het voeren van de functioneringsgesprekken.
Wat levert deelname op?
Na deelname heb je:
- Meer zicht op het speelveld van een leidinggevende in het onderwijs;
- Inzicht in je eigen rol; zowel formeel als met betrekking tot de vraag wat voor leider ben ik?;
- Kennisgemaakt met verschillende leiderschapsthema’s en -praktijken;
- Toegang tot een netwerk van andere (beginnende) schoolleiders;
- Meer zicht op je eigen rol met het oog op inwerken en professionaliseren op je school;
- Concrete handvatten om een goed vervolg te geven aan je start als schoolleider op je school.
Programma op hoofdlijnen
Als startend schoolleider heb je te maken met nieuwe taken en verantwoordelijkheden. Je staat niet meer of nog maar een paar uurtjes voor de klas en je geeft nu leiding aan een team of groep onderwijsprofessionals. Veel startende leidinggevenden hebben dezelfde vragen en ervaren vergelijkbare uitdagingen:
- Hoe stuur ik een team zo goed mogelijk aan?
- Wat voor leider wil ik zijn en hoe zorg ik dat ik volgens mijn eigen waarden en de waarden van mijn school handel?
- Hoe betrek ik mijn team bij veranderingen en hoe ga ik om met lastige gesprekken?
- Hoe zorg ik ervoor dat ‘de waan van de dag’ niet de overhand heeft en dat ik plezier beleef in mijn nieuwe rol?
Dat soort vragen staan centraal in dit leertraject. Het leertraject begint met een ‘kick-off dag’ in de vorm van een inspirerende lezing door een keynote spreker. In de middag worden er verschillende keuzeworkshops aangeboden die ingaan op: rollen en verantwoordelijkheden als startend schoolleider, versterking van gespreksvoering, van weerstand naar waarderend onderzoeken, en praktisch aan de slag met een gesprekscoach.
Ook maak je kennis met het thema intervisie als opmaat voor de trajectdagen later in het schooljaar en we staan stil bij coaching. Persoonlijke coaching is namelijk onderdeel van dit leertraject en elke deelnemer krijgt de mogelijkheid om gecoacht te worden door één van de VO-managementcoaches.
Na de startdag volgen er drie bijeenkomsten die in het teken staan van je start als leidinggevende in het onderwijs. In de ochtenden neem je deel aan inhoudelijke en inspirerende sessies, waarin je reflecteert op leidinggeven aan goed onderwijs. De opgedane inzichten verbind je in de middagen, tijdens de intervisiesessies, aan je eigen werkcontext. Aan de hand van intervisie doe je nieuwe inzichten op over de invulling van je rol als schoolleider.
Praktische informatie
Data:
- Woensdag 8 oktober 2025 – Startdag (basics van intervisie)
- Woensdag 26 november 2025 – Intervisie 1
- Donderdag 15 januari 2026 – Intervisie 2
- Donderdag 12 maart 2026 – Intervisie 3 (ochtend)
- Donderdag 9 april 2026 – Intervisie 4 & slotdag
Locatie:
Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht
Kosten:
Deelname aan het traject bedraagt €600,00 (excl. BTW).